Deze lange berline was destijds een van de snelste op de markt en tevens één van de weinige modellen die op de Autobahn het hoofd kon bieden aan een handvol sportwagens, zoals van Porsche.
De 6.9 versie werd binnen de kortste keren een “must” voor de zichzelf respecterende zakenman, maar was ook het vervoermiddel bij uitstek voor sterren en de ‘happy few’ die het zich konden veroorloven. Vandaag zorgt vooral het beperkte productieaantal (7.380 gebouwde exemplaren) ervoor dat dit een erg gegeerde klassieker is bij verzamelaars.
Het belangrijkste element van dit model is de motor. De aandrijflijn is een paradepaardje voor de Duitse industrie en de basis ervan kwam van de mythische Mercedes-Benz 600 (W 100). Hij leverde niet alleen 286 pk, maar de V8 bood tevens 550 Nm koppel. Dit topmodel haalde bovendien een maximumsnelheid van 225 km/u en accelereerde in 7,4 seconden van 0 tot 100 km/u, wat destijds ronduit opmerkelijke prestaties waren voor een ruim 2 ton wegende sedan.
De soepele en vooral duurzame achtpitter had – voor die tijd – bijzonder grote onderhoudsintervallen, want hij had pas na 15.000 km een oliewissel nodig.
De automatische drietrapsversnellingsbak kwam van de 4,5 liter modellen maar werd aangepast aan het hoge motorkoppel van het ‘6,9’ blok. Ook het verbruik was navenant, want hij slikte bij een constante snelheid van 110 km/u gemiddeld 16 l/100 km.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be