Oldtimers

De laatste “echte” Bugatti was een regelrechte flop

In het begin van de jaren 50 was Bugatti op sterven na dood. Met het Type 101 hoopte het merk het hoofd boven water te kunnen houden. Deze wagen was echter op technisch vlak voorbijgestreefd en kon jammer genoeg niet de redding brengen.

Geschreven door Stéphane Monsin | 15/02/2021

In 1951 besloten Roland Bugatti en Pierre Marco een nieuwe wagen te lanceren om het avontuur van het merk dat in 1910 werd opgericht, verder te zetten. Het Type 101 was gebaseerd op een aangepast chassis van de 57 (dat wel al uit 1934 dateerde), voorzien van een overjaarse achtcilinder-in-lijn met dubbele nokkenassen die goed was voor 150 pk, of zelfs 190 pk na de montage van een compressor. Deze krachtbron was gekoppeld aan preselectieve Cotal versnellingsbak met vier verhoudingen.

Bugatti Type 101

Advertentie

Jammer genoeg is vernieuwing willen brengen met overjaars materiaal nooit een goed plan. Daarnaast zorgde de hoge prijs van de wagen, die verkocht werd als naakt chassis waarop nog een koetswerk moest worden voorzien, gecombineerd met de slechte economische context ervoor dat het Type 101 een flop werd met slechts 8 geproduceerde exemplaren. In 1962 was het spel uit en werden de fabriek en alle werktuigen verkocht aan Hispano-Suiza.

Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook