Oldtimers

Jaguar C Type Continuation: kunst of duur hebbeding?

Het vierde model uit de Jaguar Classic Works afdeling – de divisie die originele modellen opnieuw bouwt – is de C Type, een legendarisch wagen die onder meer de 24 Uren van Le Mans won in 1953. Op technisch vlak is het een meesterwerk, maar waarom bouwt Jaguar deze klassieker vandaag opnieuw? Wil men uit respect voor het verleden een mythe doen herleven? Of gaat het gewoon om een financiële opportuniteit in een bijzonder lucratieve niche?

Geschreven door David Leclercq | 07/09/2021

Jaguar Classic Works is de afdeling die de meest iconische modellen van het merk opnieuw bouwt voor onwaarschijnlijk kapitaalkrachtige klanten. Dit genre replica’s heeft immers een prijskaartje met 7 cijfers waardoor het lang niet voor iedereen is weggelegd. Deze heruitgave van de C-Type debuteerde vrijdag 3 september op het prestigieuze Britse Concours d’Elegance van Hampton Court Palace.

De eerste C-Type Continuations zullen in de komende maanden worden gebouwd voor een racerevival die voor de klanten zal worden georganiseerd in 2022. 

Jaguar Type C

Elke auto zal de kenmerken van de officiële Le Mans winnaar uit 1953 overnemen, waaronder de 3,4-liter zes-in-lijn-motor die wordt gevoed door drie Weber-carburators en een vermogen van ongeveer 223 pk levert. Ook de innovatieve schijfremmen die een cruciale rol speelden bij de overwinning van de 24 uur van Le Mans in 1953 worden ook hier gemonteerd.

Legendarisch

Jaguar Classic Type C

Het team van Jaguar Classic heeft de geschiedenis van de C-Type nauwgezet in kaart gebracht om de exacte specificaties van dit Continuation-model te bepalen. Enkel zo kon men deze replica van enige moderne technologie voorzien. Jaguar Classic zegt zelfs dat de C-Type Continuation gebouwd is volgens een veel hogere standaard dan de originele auto.

Hij is gemaakt op basis van een gedigitaliseerde CAD-tekening (3D-voorstelling) van de originele auto, maar de serieproductie gebeurt manueel zodat de bolides worden gebouwd met dezelfde technieken als de originele auto. Jaguar gebruikt wel dikker staal om de duurzaamheid en de betrouwbaarheid te verhogen.

FIA-homologatie

Alle auto’s worden geproduceerd met een FIA-homologatie zodat ze kunnen deelnemen aan tal van evenementen waarbij moderne replica’s het opnemen tegen historische modellen. We denken bijvoorbeeld aan de Jaguar Classic Challenge met manches op Le Mans, Spa-Francorchamps en Silverstone. 

Jaguar Classic Type C

Deze aanpak heeft tot enkele aanpassingen geleid ten opzichte van de originele modellen.

Zo heeft de Continuation een nieuwe dwarsbalk achteraan de auto om de rolkooi veilig te kunnen monteren. Elke auto zal bovendien met een rolbeugel worden verkocht. Deze rolbeugel is echter geschroefd en dus afneembaar. Andere veiligheidsaanpassingen zijn een dubbelwandige brandstoftank en een brandblusser. Dat kan niet anders anno 2021

Verdere modificaties zijn een elektrische ventilator voor de radiator of een iets kleiner stuurwiel, aangezien de meeste bestuurders moeite hebben met de diameter van het grote originele stuurwiel. Nog een detail: hoewel het lijkt dat de 3,4 liter motor met een klassieke Lucas alternator is uitgerust, bevat hij onderhuids veel moderne componenten die hem een stuk betrouwbaarder maken.

Lucratieve aanpak?

Jaguar Classic Type C

Het idee om reproducties te bouwen van iconische vintage modellen is waarschijnlijk een lucratieve piste en zal vooral bij puristen en verzamelaars in de smaak vallen. Toch kan men zich ook vragen stellen bij deze Jaguar-aanpak. Zijn het nog wel historische auto’s of is het gewoon een alternatieve manier om geld te verdienen en de kas te spijzen?

Het is een interessante vraag en het antwoord laat zich raden. Jaguar moet deze afdeling winstgevend maken en dus geld verdienen aan deze modellen. Immers, het kwaliteitsniveau dat men vooropstelt, vergt aanzienlijke (her)ontwikkelingskosten voor de Continuation-modellen.

Het feit dat Jaguar tal van onderdelen moet aanpassen, maakt dat het merk wellicht niet zo veel geld zal verdienen aan deze modellen. Het historische element is duidelijk doorslaggevend in deze aanpak. Wij vinden het alvast een leuk idee, en wie zich een ‘Continuation’ replica kan veroorloven, zal dit zeker beamen.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook