Op 14 maart 1963 kon je over de koppen lopen op de Mercedes-stand op het Autosalon van Genève. Wat was de oorzaak van deze volkstoeloop? De onthulling van de 230 SL cabriolet, een auto met een extreem zuivere en luchtige lijn. Hij was zeer luxueus en snel volgens de normen van die tijd en kon optioneel voorzien worden van een hardtop. De SL was ontworpen door de Franse designer Paul Bracq, in een stijl geïnspireerd op de Aziatische tempels. Vandaar de bijnaam “Pagode” van deze auto.
Kreukelzones
Het veiligheidsniveau van de W 113 was revolutionair voor sportwagens uit die tijd. De bodemconstructie van de 230 SL was afgeleid van de Mercedes-Benz W11-reeks berlines. Die was gewoon ingekort en versterkt tegenover de vierdeursmodellen. De Pagode was de eerste sportwagen die genoot van het concept van een veiligheidscel voor passagiers met kreukelzones aan de voor- en achterzijde. Het chassis van de berline was ook aangepast aan de eisen van de roadster. Een primeur op de SL was een viertrapsautomaat die als optie leverbaar was, terwijl de schijfremmen op de voorwielen standaard waren. Vanaf de 250 SL verschenen ze ook achteraan.
Advertentie – lees hieronder verder
Drie versies
Mercedes-Benz bood deze SL achtereenvolgens aan met drie verschillende motoren tijdens zijn achtjarig bestaan. Het M127 zescilinderblok van de 230 SL was gebaseerd op de M 180-motor van de 220 SE. De cilinderinhoud werd verhoogd tot 2,3 liter met een vermogen van 150 pk. Dat volstond om in 11,1 seconden van 0 naar 100 km/u te spurten.
Eind 1966 verving de 250 SL de 230 SL. Zijn 2,5-liter M 129 zes-in-lijn motor ontwikkelde ook 150 pk, net als de 230 SL. Het hogere koppel reduceerde echter de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u met 1,1 seconde. Daarnaast was de 250 SL voorzien van rembekrachtiging en grotere remschijven aan de voorzijde. Hij was als optie ook leverbaar met een hardtop en een achterbank. Zonder kap genoot hij van een ruimer interieur.
De apotheose van de serie was de 280 SL uitgerust met de 2,8-liter M 130-motor, die in 1968 verscheen. Het vermogen nam toe tot 170 pk, waardoor hij in 9 seconden van 0 tot 100 km/u kon accelereren. In maart 1971 stopte de productie van de W 113 nadat er in totaal 48.912 voertuigen van waren gebouwd. Tegenwoordig is de Pagode een zeer gewilde verzamelaarsauto, waarvan de mooiste exemplaren meer dan 80.000 euro worden getaxeerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be