De Atalante, gelanceerd in 1935, is gebaseerd op het chassis van wat ongetwijfeld het beste Bugatti-model ooit was: de 57. Uitgerust met een 8-cilinder in-lijnmotor van 3.287 cc ontwikkelde hij 130 pk, genoeg om een top van 155 km/u te claimen. Het jaar daarop kwam een verlaagde versie met een kortere wielbasis, de ‘S’, ditmaal 170 pk sterk. Voor wie dat nog niet volstond, was er de C-versie met zijn Roots-compressor en 210 pk. En dan was er nog de ‘SC’, die de lagere koets met de compressor combineerde.
Volgens kenners verlieten slechts 33 eenheden de Bugatti-fabriek, waarvan 13 met een kas van aluminium. De Atalante was toen al zeldzaam, maar anno 2020 natuurlijk nog veel meer. Het exemplaar van hierboven, een SC van 1937, wordt door RM Sotheby’s te koop aangeboden. Deze wagen behoorde toe aan miljardair William F. Harrah, werd in nieuwstaat hersteld en won een prijs op het beroemde Pebble Beach Concours d’Elegance in 2014.
De tweede beschikbare Atalante (zie foto boven) wordt te koop aangeboden door de Engelse dealer The Classic Motor Hub en dateert eveneens uit 1937. Met een Gangloff-carrosserie in een 2-persoons uitvoering (de SC van RM Sotheby’s is een 2+2) is deze auto uniek. Na een bewogen leven in handen van vele eigenaars in Europa en Japan, werd hij van boven naar beneden gerestaureerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be