Diesel

Hoge methaanprijs vergroot risico op tekort aan AdBlue 

Het conflict in Oekraïne zou ook wel eens kunnen zorgen voor een tekort aan AdBlue, de vloeistof die sinds 2016 nodig is om dieselmotoren schoon te laten functioneren. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 14 sep. 2022 | Leestijd: 4 min

We hebben het in februari al aangekondigd: de oorlog in Oekraïne zal waarschijnlijk ook een tekort aan AdBlue veroorzaken, de vloeistof die tegenwoordig essentieel is voor het schoon functioneren van onze dieselmotoren (privévoertuigen en vrachtwagens). Ter herinnering: AdBlue is een additief dat bestaat uit 32,5% ureum en 67,5% gedemineraliseerd water en is bedoeld om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen, die verantwoordelijk zijn voor zure regen of ademhalingsproblemen. Concreet wordt deze oplossing geïnjecteerd in een specifieke katalysator die 90% van de NOx neutraliseert en daarmee de schadelijke uitstoot in de atmosfeer verhindert.

Natuurlijk moet deze AdBlue regelmatig bijgevuld worden. Afhankelijk van het model en het reservoir varieert dit tussen de 15.000 en 20.000 km. Een eenvoudig bezoek aan een tankstation is daarvoor normaal voldoende. Alleen vind je daar binnenkort misschien geen AdBlue meer als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Afgelopen februari stelde Gocar de vraag al. En vandaag groeit de bezorgdheid.

Advertentie – lees hieronder verder

Waarom? Simpelweg omdat de ammoniak die nodig is om ureum te maken wordt geproduceerd uit methaan, waarvan de prijzen de afgelopen weken zijn geëxplodeerd. Het gevolg: een prijsstijging en een risico op tekorten dat voorkomen had kunnen worden dankzij het post-covid herstel in Azië, een regio die toen de daling van de Oekraïense productie had kunnen opvangen.

Productie valt stil

Maar nu met de sterke stijging van de energiekosten in het algemeen en vooral methaan, hebben verschillende Europese producenten besloten om hun ammoniakproductie helemaal stop te zetten. En dit is een totaal nieuwe parameter die nooit eerder was waargenomen, zelfs niet tijdens de crisis van 2008. Ook de grootste Duitse producent, SKW Piesteritz, die 40% van de in Duitsland verkochte AdBlue produceert, is volledig gestopt met zijn productie.

Deze ongekende toestand zal de situatie aanzienlijk compliceren en reële risico’s op tekorten veroorzaken. Want we mogen niet vergeten dat het verbruik van AdBlue hoog is, aangezien 90% van de vrachtwagens er ook gebruik van maakt en het wegtransport voortdurend toeneemt. Noteer dat wanneer er geen AdBlue meer in een auto zit, die niet meer start om de eigenaar te dwingen deze vloeistof bij te vullen.

Le risque d’une pénurie d’AdBlue se précise

Wat nu? Wel, het is mogelijk om AdBlue te vervangen door water om het veiligheidssysteem te misleiden, maar dit is duidelijk geen oplossing, omdat water de corrosie van de uitlaat zal versnellen.

Een betere oplossing is waarschijnlijk nu al een paar blikjes AdBlue op te slaan indien mogelijk. Hamsteren is nog niet nodig (zoals voor wc-papier tijdens de eerste lockdown), maar de situatie lijkt toch kritiek, zodat voorkomen beter is dan genezen. Een dieselmotor verbruikt 1 tot 2 liter AdBlue per 1.000 km. Een of twee blikjes van 20 liter moeten voldoende zijn om je voor te bereiden op eventuele tekorten in de komende maanden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon