Het is niets nieuws: de batterijen van elektrische auto’s zijn groot en erg zwaar. Te zwaar, volgens Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, die hierover sprak tijdens het Freedom of Mobility Forum. Het is duidelijk: om een actieradius van 400 km te bieden, moeten auto’s uitgerust worden met 500 kg extra grondstoffen. Geen duurzame oplossing dus.
Carlos Tavares probeerde deze keer geen controverse te veroorzaken, maar wil hier logisch en coherent over nadenken. Tot nu toe heeft hij altijd geweigerd om accu’s van meer dan 54 kWh in zijn auto’s te plaatsen. Dit type pakket weegt 345 kg, wat volgens de CEO het maximum is.
Een langverwachte vooruitgang
Volgens de CEO is het tijd voor verandering. Hij roept daarom onderzoekers en ingenieurs op om in het komende decennium “een grote vooruitgang te realiseren op het gebied van de chemie“. Voor Tavares is het urgent om het gewicht van de accu’s te halveren, omdat de huidige hoeveelheid grondstoffen “niet redelijk is” vanuit een milieuoogpunt. Het is moeilijk om hem ongelijk te geven.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch overwegen Stellantis en Carlos Tavares een toekomstige elektrische auto met accu’s van 98 kWh, en dus een extra gewicht van 575 kg, om een theoretisch actieradius van 700 km (WLTP) te halen. Dit is duidelijk een probleem voor de CEO, maar de groeiende vraag van consumenten geeft hem geen keuze. De vooruitgang waarop hij hoopt, zou volgens hem het gewichtsprobleem verminderen, alsook dat van de grondstoffen. De productie van lithium is immers nog steeds aanzienlijk lager dan de vraag, wat de komende maanden en jaren alleen maar zal verergeren.
Het is belangrijk op te merken dat de Chinese batterijspecialist CATL een vergelijkbare houding heeft aangenomen. Het bedrijf zoekt manieren om batterijen sneller op te laden, zo snel als het vullen van een brandstoftank, zodat een kleinere batterij niet langer als een obstakel wordt gezien door automobilisten.
Elektrisch is niet de enige optie
Tavares benadrukte ook dat het verkeerd is om te denken dat elektrische auto’s op batterij de enige oplossing zijn voor de toekomst van mobiliteit.
Roberto Schaeffer, Professor Energie Economie aan de Federale Universiteit van Rio de Janeiro in Brazilië, vertelde Reuters dat ongeveer 800 miljoen mensen geen toegang hebben tot elektriciteit en “veel anderen” geen stabiel elektriciteitsnet hebben, waardoor het gebruik van een elektrische auto onmogelijk wordt.
Volgens Roberto Schaeffer is het idee dat EV’s de enige optie zijn, een opvatting van geïndustrialiseerde landen (en het noorden). Voor hem zouden biobrandstoffen waarschijnlijk beter werken dan elektrische auto’s. “We moeten denken aan energiearmoede. Transportarmoede is een realiteit in de landen van het Zuiden. We moeten ons bewust zijn dat er geen eenduidige oplossing is als het gaat om mobiliteit,” benadrukte de professor.
In tegenstelling tot sommige andere merken, is Stellantis niet overtuigd van de waterstofoplossing. Carlos Tavares zei: “Ik vreest dat de betaalbaarheid momenteel een groot obstakel is voor waterstof. In de toekomst zou dit een oplossing kunnen zijn voor grote bedrijven, maar zeker niet voor gewone burgers.” Het blijft afwachten of hij gelijk zal krijgen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be