Race voor elektrische auto onder 25.000 euro is begonnen

Alles lijkt erop te wijzen dat de elektrische auto alleen kan slagen als de prijzen democratischer worden. Dit is een realiteit waarvan de constructeurs zich bewust zijn. De heilige graal is een auto op batterijen te kunnen aanbieden voor minder dan 25.000 euro. Wanneer lukt dat?

Gepubliceerd op 14 april 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Race voor elektrische auto onder 25.000 euro is begonnen

Hoewel het aantal elektrische auto’s in de catalogi toeneemt, gaat het voornamelijk om dure modellen die voor de gemiddelde automobilist financieel niet haalbaar zijn. Meestal beginnen elektrische auto’s bij 35.000 euro, terwijl een gelijkwaardig model met verbrandingsmotor 10.000 euro goedkoper is. Het verschil is dus zeer groot. Met de huidige elektriciteitsprijzen valt het concept van de elektrische auto moeilijk te verdedigen bij particulieren die, in tegenstelling tot bedrijven, geen fiscale voordelen genieten.

Binnen deze context is het essentieel dat de autofabrikanten de elektrische auto betaalbaarder maken. Momenteel bieden alleen Renault (Twingo) en Dacia (Spring) modellen aan onder de 25.000 euro, maar uiteraard kunnen deze compacte voertuigen niet aan alle behoeften voldoen en zeker niet aan die van gezinnen.

Te duur

Maar wat willen de Belgen? FEBIAC deed een enquête over de aankoopintenties bij meer dan 4.700 Belgen. De resultaten zijn gemengd: terwijl bijna 2.000 deelnemers interesse tonen in een benzineauto, kiezen 1.700 deelnemers voor een 100 procent elektrische auto. De intentie om een elektrische auto te kopen, neemt dus toe tot ongeveer 30 procent. Volgens FEBIAC zijn de Belgen bereid om gemiddeld tot 35.000 euro uit te geven voor een auto, wat de mogelijkheden voor elektrische modellen uiteraard beperkt, aangezien een Peugeot e-208 al zo veel kost.

dacia-spring-2022-main

Advertentie – lees hieronder verder

Toevallig komt Touring op hetzelfde moment met een andere enquête over elektrische wagens. En daaruit blijkt dat een op de drie Belgen nogal afkerig blijft tegenover de elektrische wagen. Slechts 25 procent van de ondervraagden zou bereid zijn de sprong te wagen. Het probleem is opnieuw de aankoopprijs. Natuurlijk weten de Belgen dat een elektrische auto meer kost, maar volgens Touring ligt hun gemiddelde budget rond de 27.000 euro.

Binnenkort goedkopere elektrische auto’s?

Voor een echte doorbraak van de elektrische auto moeten de prijzen dus dalen. Bij de constructeurs lijken de zaken stilaan te veranderen. Ze lijken eindelijk begrepen te hebben dat een diversificatie van het aanbod noodzakelijk is. Tot nu toe is de enige constructeur die een elektrische break aanbiedt Chinees. De omgekeerde wereld.

Hoewel er al lang over gesproken wordt, is achter de schermen een wedloop aan de gang   voor modellen die rond de 25.000 euro kosten. Tesla heeft er al veel over gesproken, maar tot nu toe heeft niemand de hypothetische Model 2 gezien. Hetzelfde geldt voor Volkswagen, dat binnenkort een ID.2 All voor 25.000 euro belooft, en waarschijnlijk een nog toegankelijker model dat voor ongeveer 20.000 euro verkocht zou worden.

ID2

Tesla en Volkswagen zijn niet de enige merken met de ambitie om een elektrische auto ‘voor iedereen’ te lanceren. Citroën verkoopt in India al een ë-C3 voor … 13.000 euro. Wordt die binnenkort ook bij ons beschikbaar? Waarschijnlijk niet, want onze technische eisen (vooral qua veiligheid) zijn heel anders. Bij de andere Franse constructeurs belooft Renault de nieuwe 100 procent elektrische Renault 5 voor 2024. Eerst werd een prijs van 20.000 euro genoemd, maar die zal waarschijnlijk hoger liggen want de inflatie is intussen toegenomen.

Overheidssteun?

Het is duidelijk dat de automerken inspanningen leveren om de elektrische auto betaalbaarder en dus toegankelijker te maken voor zo veel mogelijk mensen. Dat is uiteraard voor hen ook voordelig, want het volume drukt de productiekosten. Maar wat doet de Belgische overheid voor de particulieren? Het voor de hand liggende antwoord: niets, aangezien alle steun momenteel bestemd is voor bedrijven (via de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens). Wellicht een vergissing, want deze aanpak vertraagt de overgang alleen maar. De overgang naar elektrische mobiliteit is niet alleen een technologische maar ook een maatschappelijke verandering. En in dit geval is er een rol voor de overheid weggelegd, een rol die tot nu toe helemaal niet werd ingevuld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.