We zijn het zo gewoon tijdens het kilometervreten dat we er amper over nadenken. Je stopt aan een tankstation, koopt een paar snacks of neemt een snelle lunch en zet de reis weer alras verder. Bij elektrisch rijden is zo’n service nog belangrijker, omdat snelladen eerder veertig in plaats van een paar minuten in beslag neemt. Tijd zat om de innerlijke mens te versterken of aan een knusse tafel verder te werken zonder last van de regen. Het succes van laadlounges, zoals Audi en Porsche die in Duitsland uit de grond hebben gestampt, pleiten voor het belang van dat comfort en spelen een wezenlijke rol om elektrische mobiliteit toegankelijk te maken. Maar in België ondervinden de uitbaters van snellaadhubs grote hinder om hun plannen te verwezenlijken.
Concessie openbreken
Het Nederlandse Fastned is er toch in geslaagd. In Brecht heeft het z’n eerste hub met bijhorend restaurant en shop officieel ingehuldigd. Het is een mooi gebouw, met loungebanken en toiletten, dat de klanten niet alleen van eten en drinken voorziet, maar ook zijn eigen energie opwekt aan de hand van zonnepanelen. De afwerking met overvloedig hout ondersteunt de ecologische boodschap van elektrisch rijden.
“Maar het is een uitzondering”, zegt Country Manager voor Fastned Belgium Tuur De Coninck, “In Brecht was er al een shop maar zonder gegadigden om er een tankstation uit te baten, waardoor het Agentschap voor Wegen en Verkeer de concessie kon openbreken voor de bouw van laadstations.” Na Brecht zal Fastned eenzelfde servicestation openen in Gentbrugge, maar ook daar gaat het om een aangepaste regeling. De wet staat niet toe dat snellaadfirma’s hun eigen ‘restoshops’ op nieuwe concessies bouwen en uitbaten.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat het penibel is om een laadstation met diensten aan te bieden in België, ligt eraan dat de aanbestedingen gebundeld verlopen. Zowel het Vlaamse Agentschap voor Wegen en Verkeer als het Waalse Sofico wil maar één partij per locatie, en die is wettelijk verplicht om in fossiele brandstoffen te voorzien. Providers van snelladers kunnen daarom niet meedingen met deze aanbestedingen, of ze zouden op de plek een energievorm moeten verkopen waar ze niet achter staan.
Kip met gouden eieren
“Die marktsituatie is oneerlijk en moet worden opengesteld. Nederland heeft dat eind vorig jaar al verwezenlijkt. In Duitsland is daaromtrent een proces gaande waarvan we verwachten dat het exemplarisch wordt voor de andere landen”, vertelt De Coninck. De Europese wetgeving voorziet in een loskoppeling van diensten en energie, tenzij er een speciale motivatie is. In België heet die motivatie een betere dienstverlening onder de vereenvoudigde oplossing van één speler ter plekke.
Omgekeerd kan wel. Uitbaters van klassieke tankstations mogen hun bestaande sites uitbreiden met laadstations. “Maar zij gaan de kip met de gouden eieren niet slachten en plaatsen de laadpalen eerder op de achter- dan de voorgrond”, besluit De Coninck. Ionity vindt op deze manier aansluiting. In plaats van eigen locaties op te kopen, voegt het zich bij bestaande tankstations, doorgaans mét faciliteiten.
Fastned kijkt nu vooral naar rustzones waar catering al wordt aangeboden. Als het die concessies overneemt, kan het makkelijker de combinatie van beide aanbieden. Het opkrikken van de laadervaring langs grote verkeerassen is ook voor automerken een prioriteit. Renault-Mobilize en Mercedes plannen beide 200 stations met diensten dit jaar, verspreid over Europa.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be