In Europa is 2035 de deadline waarna geen nieuwe personenwagens op fossiele brandstoffen verkocht mogen worden. Dit betekent dus het definitieve einde van de verbrandingsmotoren op benzine en diesel, die ons decennialang goede dienst hebben bewezen. Vanaf die datum wordt iedereen geacht over te schakelen op 100% elektrische wagens of emissievrije alternatieven, zoals auto’s op waterstof.
Intussen nadert die deadline snel, want binnen 11 jaar is het al zover. Daar wordt eigenlijk nogal licht overgegaan, want hoewel de elektrificatie is ingezet, is er nog heel veel werk aan de winkel om ons hele wagenpark in de volgende 10 jaar aan de stekker te krijgen. Zeker als je weet dat EV’s nog slechts enkele procenten innemen van de hele vloot en de verkoop amper 15 procent van alle nieuw verkochte wagens uitmaakt.
Consument aarzelt
De oorzaak ligt zoals geweten bij de aarzeling van de consument om nu al over te schakelen op elektrisch rijden. Vooral omwille van de hoge aankoopprijs van de EV’s en de nog zeer beperkte laadinfrastructuur in ons land en de meeste andere Europese landen. De markt – en dan vooral de vraag – zal dus nog een enorme boost moeten krijgen om de transitie naar elektrisch rijden tegen 2035 tijdig afgerond te krijgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Vandaar dat er ook steeds meer vragen worden gesteld bij die deadline en er ook vaker stemmen opgaan om de ban op verbrandingsmotoren nog enkele jaren uit te stellen. Die mening deelt ook Lutz Meschke, de CFO van Porsche. Aan Automotive News verklaarde hij dat “er momenteel nog een hoop discussie is over het einde van de verbrandingsmotor, zodat de deadline wellicht nog enkele jaren moet worden opgeschoven”. Dat is natuurlijk geen grote verrassing als je weet dat het Duitse sportwagenmerk naast elektrische modellen ook sterk inzet op e-fuels of synthetische brandstoffen om de carrière van de verbrandingsmotor nog enige tijd te verlengen.
Gedaan met autorijden?
Dit is één argument om de ban op verbrandingsmotoren nog enige tijd uit te stellen. Daarnaast komt men ook steeds vaker tot de harde realiteit dat deze deadline wellicht ook het einde van het autorijden zal betekenen voor vele mensen. Gewoon omdat ze zich geen elektrisch voertuig zullen kunnen veroorloven. Goed, de prijzen van de goedkoopste EV’s zullen de volgende jaren verder dalen tot een goede 20.000 euro. Maar ook dat zal nog te veel zijn voor heel wat consumenten die zodoende aangewezen zullen zijn op het openbaar vervoer of goedkopere alternatieven zoals de fiets.
Inderdaad, de energietransitie van het individuele vervoer draait niet alleen om ecologie, maar heeft ook een belangrijke sociale dimensie die sterk wordt onderschat. Vandaar dat voor veel mensen het uitstellen van de ban op verbrandingsmotoren het verschil kan betekenen tussen nog zelf met de auto rijden of niet…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be