100 oplaadpunten per dag nodig om de overgang te garanderen

Volgens Mobia wordt het elektriciteitsnetwerk niet snel genoeg uitgerust met oplaadpunten. Om de overgang naar elektrische auto’s te garanderen, zouden er tegen 2030 200.000 oplaadpunten nodig zijn, wat een installatie van 100 oplaadpunten per dag zou betekenen!

Gepubliceerd op 7 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

100 oplaadpunten per dag nodig om de overgang te garanderen

Mobia, het mobiliteitsconsortium van Febiac, Traxio en Renta, maakt zich zorgen over de (trage) uitrol van het oplaadnetwerk voor elektrische wagens. We weten dat er de komende jaren grote inspanningen zullen moeten geleverd worden, vooral in bepaalde regio’s van het land die op dit vlak achterophinken.

Volgens het consortium is de situatie dringend. De organisatie schat dat er tegen 2030 200.000 oplaadpunten moeten zijn in België want tegen die tijd zullen er 2 miljoen elektrische auto’s op de weg zijn. Maar het is duidelijk dat niet iedereen een eigen oprit en oplaadpunt heeft. Er moeten dus voldoende openbare oplaadpunten komen die toegankelijk zijn.

170.000 ontbrekende oplaadpunten

recharge-BE-01-1

Volgens Mobia moeten er de komende 7 jaar 170.000 oplaadpunten worden geïnstalleerd om aan de vraag van automobilisten te voldoen. Momenteel zijn er 30.000 in ons land. De uitrol is dus kolossaal en vereist een enorme hoeveelheid werk – als je alles bij elkaar optelt, betekent dit dat er elke dag 100 oplaadpunten moeten worden geïnstalleerd. Met andere woorden, het is al een uitgemaakte zaak.

Advertentie – lees hieronder verder

De organisatie roept de autoriteiten dan ook op om snel te handelen en de nodige maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de elektriciteitsvoorziening gegarandeerd is, in het bijzonder hernieuwbare elektriciteit.

Het is duidelijk dat dit aspect ook een probleem kan vormen: groene energie ontwikkelt zich niet snel genoeg in ons land, terwijl de uitbreiding van kerncentrales slechts van korte duur zal zijn (10 jaar). De volledige elektrificatie van alle voertuigen zou echter een extra behoefte van 37 TWh moeten genereren, d.w.z. 50% meer dan het huidige verbruik.

In deze context van ontplooiing is het duidelijk dat ook het elektriciteitsnetwerk snel moet worden versterkt. Maar ook hier lopen de zaken vast: hoewel de netwerkbeheerders plannen hebben voor versterking, zal het enige tijd – zo niet veel tijd – duren voordat ze effect sorteren. Het probleem blijft dus een raadsel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.