De elektrificatie van het wagenpark is ingezet. Dat betekent niet alleen dat er meer elektrische auto’s op onze wegen moeten komen, maar ook dat er een degelijke en uitgebreide laadinfrastructuur, verspreid over het hele land, moet worden uitgebouwd. Aangezien naar schatting tegen 2030 bijna 2 miljoen elektrische auto’s op onze wegen zullen rijden, moet het aantal laadpunten tegen dan sterk uitgebreid worden zodat iedereen mobiel blijft.
Algemeen wordt aangenomen dat men vooral thuis of op het werk zal opladen, omdat dit gewoon het handigste is. Inderdaad, tijdens de nacht of tijdens de werkdag staat een auto immers uren stil en is er voldoende tijd om zelfs tegen lage snelheid de accu van de EV weer vol te laden. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Denk maar aan bewoners van een flatgebouw of reizigers die onderweg moeten ‘bijtanken’.
Overvloed aan snellaadstations
Voor hen zijn snellaadstations, waar je op pakweg een half uur tijd je accu grotendeels kan opladen, cruciaal om zich vlot te kunnen verplaatsen met hun elektrische auto. Op dat vlak zijn er de jongste tijd grote inspanningen geleverd en staan er nog veel grote projecten op stapel.
Advertentie – lees hieronder verder
Zo kondigde Engie onlangs aan de volgende drie jaar honderden snellaadlocaties te openen en ook Sparki wil nog dit jaar 200 snellaadstations bouwen. Dit komt naast de infrastuctuur van de gekende operatoren, zoals Fastned, Allego en de klassieke tankstations die eveneens volop snelladers op hun sites plaatsen.
Tegen dit tempo moet je als EV-rijders dus binnenkort geen laadangst meer hebben. De federatie voor Elektrische Mobiliteit merkt hierbij op dat er zelfs een overcapaciteit aan snellaadstations dreigt. Deze overinvesteringen die we nu vooral in Vlaanderen zien, zullen wellicht leiden tot een consolidatie in de sector van operatoren van snelladers, die nu een rush voeren op de meest geschikte locaties, zoals de parkings van shopping centra, supermarkten en tankstations op drukbezochte locaties.
Lucratieve business
De reden van deze nakende boom aan snellaadstations is grotendeels te verklaren door het feit dat dit een lucratieve business kan worden door de hogere tarieven. Wie thuis zijn elektrische auto oplaadt betaalt zo’n 35 eurocent per kilowattuur, maar aan een snellader kan dat tarief al snel oplopen tot 90 eurocent. De rekening is zo vlug gemaakt. Natuurlijk staan hier tegenover de investeringen in de infrastructuur die de operatoren moeten doen. Maar toch…
Vandaar dat wordt verwacht dat de kleinere spelers snel zullen verdwijnen en dat de grote jongens deze markt binnen enkele jaren volledig in handen zullen krijgen. Afwachten maar wat dat zal geven voor de stroomtarieven. Want als die te hoog oplopen aan de snelladers, zal de overheid wellicht moeten ingrijpen en een maximumtarief invoeren, zoals nu met de benzineprijzen al gebeurt.
Tegenstelling noord-zuid
Opmerkelijk is dat deze investeringen in snellaadstations voor al in het noorden van het land gebeuren, waar dus al gevreesd wordt voor overinvesteringen. Tegelijk zien we dat er in het zuiden van het land nog bitter gebeurt op dit vlak, zodat Wallonië een regelrechte laadwoestijn dreigt te worden. Hier zal een sterke inhaalbeweging moeten worden gedaan om ook de Waalse automobilisten toe te laten aan de stekker gaan. Want uiteraard kan je hiermee niet wachten totdat iedereen een elektrische auto heeft of verplicht wordt die aan te schaffen tegen de deadline van 2035, die de Europese Commissie heeft opgelegd met het verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be