Wallonië wordt laadwoestijn

Er wordt verwacht dat er in ons land tegen 2030 reeds 2 miljoen elektrische auto’s zullen zijn. Daarvoor moet uiteraard voldoende laadinfrastructuur komen. In Vlaanderen worden daarom in ijltempo laadstations geïnstalleerd, maar Wallonië blijft ver achterop.

Gepubliceerd op 27 juni 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Wallonië wordt laadwoestijn

De elektrificatie van het wagenpark is ingezet. Dat betekent niet alleen dat er meer elektrische auto’s op onze wegen moeten komen, maar ook dat er een degelijke en uitgebreide laadinfrastructuur, verspreid over het hele land, moet worden uitgebouwd. Aangezien naar schatting tegen 2030 bijna 2 miljoen elektrische auto’s op onze wegen zullen rijden, moet het aantal laadpunten tegen dan sterk uitgebreid worden zodat iedereen mobiel blijft.

Algemeen wordt aangenomen dat men vooral thuis of op het werk zal opladen, omdat dit gewoon het handigste is. Inderdaad, tijdens de nacht of tijdens de werkdag staat een auto immers uren stil en is er voldoende tijd om zelfs tegen lage snelheid de accu van de EV weer vol te laden. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Denk maar aan bewoners van een flatgebouw of reizigers die onderweg moeten ‘bijtanken’.

laadpalen-bornes-de-recharge-oplaadstation-station-chargement

Overvloed aan snellaadstations

Voor hen zijn snellaadstations, waar je op pakweg een half uur tijd je accu grotendeels kan opladen, cruciaal om zich vlot te kunnen verplaatsen met hun elektrische auto. Op dat vlak zijn er de jongste tijd grote inspanningen geleverd en staan er nog veel grote projecten op stapel.

Advertentie – lees hieronder verder

Zo kondigde Engie onlangs aan de volgende drie jaar honderden snellaadlocaties te openen en ook Sparki wil nog dit jaar 200 snellaadstations bouwen. Dit komt naast de infrastuctuur van de gekende operatoren, zoals Fastned, Allego en de klassieke tankstations die eveneens volop snelladers op hun sites plaatsen.

Tegen dit tempo moet je als EV-rijders dus binnenkort geen laadangst meer hebben. De federatie voor Elektrische Mobiliteit merkt hierbij op dat er zelfs een overcapaciteit aan snellaadstations dreigt. Deze overinvesteringen die we nu vooral in Vlaanderen zien, zullen wellicht leiden tot een consolidatie in de sector van operatoren van snelladers, die nu een rush voeren op de meest geschikte locaties, zoals de parkings van shopping centra, supermarkten en tankstations op drukbezochte locaties.

Lucratieve business

De reden van deze nakende boom aan snellaadstations is grotendeels te verklaren door het feit dat dit een lucratieve business kan worden door de hogere tarieven. Wie thuis zijn elektrische auto oplaadt betaalt zo’n 35 eurocent per kilowattuur, maar aan een snellader kan dat tarief al snel oplopen tot 90 eurocent. De rekening is zo vlug gemaakt. Natuurlijk staan hier tegenover de investeringen in de infrastructuur die de operatoren moeten doen. Maar toch…

Vandaar dat wordt verwacht dat de kleinere spelers snel zullen verdwijnen en dat de grote jongens deze markt binnen enkele jaren volledig in handen zullen krijgen. Afwachten maar wat dat zal geven voor de stroomtarieven. Want als die te hoog oplopen aan de snelladers, zal de overheid wellicht moeten ingrijpen en een maximumtarief invoeren, zoals nu met de benzineprijzen al gebeurt.

Mercedes-laadstation-2

Tegenstelling noord-zuid

Opmerkelijk is dat deze investeringen in snellaadstations voor al in het noorden van het land gebeuren, waar dus al gevreesd wordt voor overinvesteringen. Tegelijk zien we dat er in het zuiden van het land nog bitter gebeurt op dit vlak, zodat Wallonië een regelrechte laadwoestijn dreigt te worden. Hier zal een sterke inhaalbeweging moeten worden gedaan om ook de Waalse automobilisten toe te laten aan de stekker gaan. Want uiteraard kan je hiermee niet wachten totdat iedereen een elektrische auto heeft of verplicht wordt die aan te schaffen tegen de deadline van 2035, die de Europese Commissie heeft opgelegd met het verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.