Engie belooft honderden snellaadstations tegen 2025

Op hun beurt beginnen verschillende privéoperatoren met de installatie en het beheer van netwerken van snellaadstations. Nu is het de beurt aan Engie, dat er tegen 2025 ‘honderden’ belooft. Wordt hiermee aan de vraag voldaan?

Gepubliceerd op 23 juni 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Engie belooft honderden snellaadstations tegen 2025

Het gebrek aan leiderschap en coördinatie van de overheid om een laadnetwerk voor elektrische auto’s die naam waardig uit te rollen, betekent dat de meeste initiatieven afkomstig zijn van privéstructuren. En nochtans is er hoogdringendheid, want de ontwikkeling gaat niet zo snel als verwacht. In Europa zijn immers tegen 2030 minstens 7 miljoen laadpunten nodig.

Ook België loopt achter: begin 2023 telde Vlaanderen net geen 10.000 laadpalen en Wallonië amper 2.000. Ter vergelijking: Nederland telt er al meer dan 100.000 voor bevolking van 18 miljoen mensen.

Privébedrijven hebben daarom begrepen dat snel handelen voor hen zeer winstgevend kan zijn. Want het aandeel elektrische auto’s, dat in 2022 al flink is gegroeid, zal de komende maanden en jaren nog verder toenemen, met name door de nieuwe fiscale regels voor aftrekbaarheid voor bedrijfswagens. Tegen 2030 worden 1,5 miljoen elektrische auto’s verwacht op onze wegen.

Van 150 tot 300 kW voor Engie

Na Shell, TotalEnergies en vele anderen, springt nu ook energieleverancier Engie op deze trein. Via zijn nieuwe dochteronderneming voor mobiliteit, Vianeo, belooft Engie immers de installatie van ‘honderden snellaadstations’ op het Belgisch grondgebied tegen 2025, vooral op snelwegen die daarvoor het meest geschikt zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

recharge

Het Franse energiebedrijf plant 11.000 laadpalen in Frankrijk, maar wil zich volgens L’Écho ook richten op België, alhoewel de doelstellingen nog niet erg precies zijn. Het bedrijf geeft echter aan dat er reeds enkele ‘hotspots’ zijn bepaald in de drie regio’s van het land en dat die laadstations een vermogen tussen 150 en 300 kW zullen ontwikkelen.

Strijd tussen ultrasnelle operatoren

Engie is bij ons natuurlijk al actief op het vlak van terminals, maar houdt zich vooral bezig met zogenaamde ‘trage laadpalen’.

Het doel is om te concurreren met grote jongens op de markt van snellaadstations, zoals Tesla, Ionity, Fastned of TotalEnergies. En we begrijpen deze strategie: een snelle laadbeurt kost twee keer zoveel als een ‘langzame publieke laadsessie’. De oorlog is dus begonnen. Laten we hopen dat die ook de automobilisten (een beetje) ten goede komt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.