De Europese Unie heeft beslist dat er vanaf 2035 nog enkel elektrische auto’s verkocht mogen worden in de lidstaten. Dit kadert in het klimaatplan om van ons continent tegen 2050 een CO2-neutrale regio te maken. Die deadline nadert intussen duizelingwekkend snel, zodat het echt tijd is om over de praktische maatregelen na te denken. Zoals de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s die helemaal nog niet op punt staat. En nochtans is dat een cruciaal punt om alle Europeanen binnenkort elektrisch te laten rijden.
Reusachtige vloot EV’s
Als we de huidige situatie bekijken, is er duidelijk nog veel werk aan de winkel. Het Europese omschakelingsplan naar elektrisch rijden voorziet dat er tegen 2030 dertig miljoen elektrische auto’s op onze wegen zullen rijden. Dat realiseren wordt een eerste uitdaging, als je weet dat vandaag nog slechts één op tien nieuwe auto’s volledig elektrisch is. De consument aarzelt nu nog omwille van de hoge aankoopprijs, het beperkte rijbereik en de schaarse laadpunten.
Wat dat laatste punt betreft, zouden er 7 miljoen laadpalen in Europa nodig zijn om die vloot van 30 miljoen EV’s vlot van stroom te voorzien. Momenteel hebben we er ongeveer … 350.000. Bovendien zijn die vooral geconcentreerd in enkele landen: Noorwegen, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Om het netwerk van laadpalen tegen 2030 voldoende uit te breiden, zouden er dus vanaf nu dagelijks 2.000 (!) laadpalen bij moeten komen. Gaat dat lukken? Daar bestaan twijfels over…
Advertentie – lees hieronder verder
Ook meer groene stroom nodig
Maar goed, laten we er even van uitgaan dat het wel lukt om tegen 2030 7 miljoen laadpalen op het Europese grondgebied te plaatsen. Dan staat er Europa nog een grote uitdaging te wachten om al deze laadpunten van stroom te voorzien. En dan uiteraard liefst groene stroom, die op duurzame manier (zon, wind, …) is opgewekt, anders heeft de hele energietransitie natuurlijk geen zin. Om deze laadpalen te voeden zou er nood zijn aan 150 GW extra jaarlijkse productiecapaciteit. Wat betekent dat de huidige stroomproductie binnen Europa met ongeveer 25 procent moet toenemen om die 30 miljoen EV’s aan het bollen te houden.
Gaat dat lukken? De Europese Unie gelooft er nog steeds in en stelt dat grote uitdagingen altijd aan de basis liggen van het verrichten van wonderen. Wie gelooft er nog in sprookjes?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be