Meer actieradius door verwarmde gordels

Toeleverancier ZF heeft de ‘heat belt’ ontwikkeld. Dat is een verwarmbare gordel die moet helpen om het energieverbruik ín een elektrische auto terug te dringen, zodat het rijbereik van de accu groter wordt. Een geniale oplossing of een gimmick?

Gepubliceerd op 9 januari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Meer actieradius door verwarmde gordels

Een van de grote uitdagingen voor de doorbraak van de elektrische auto is een degelijk rijbereik voorleggen. Dat wordt niet alleen bekomen door een grotere accu in de wagen te plaatsen, maar eveneens door het energieverbruik efficiënter te maken. Niet alleen wat de aandrijving betreft, maar ook voor de andere apparatuur aan boord die vaak heel wat energie verslindt.

Dan denken we in de eerste plaats aan de verwarming, want in tegenstelling tot een klassieke verbrandingsmotor op benzine of diesel die heel wat restwarmte afgeeft die gebruikt kan worden om het interieur op koude dagen op te warmen, kan een elektrische auto daarop niet rekenen.

verwarmbare-gordels-zf-2

Direct contact met lichaam 

Vaak wordt dus een verwarmingselement of een warmtepomp gebruikt die echter ook stroom verbruiken, die dus niet meer voor de aandrijving kan worden aangewend en zo het rijbereik beperkt. Daarom werd gezocht naar efficiëntere manieren om een behaaglijke warmte in het interieur van een EV te verkrijgen.

Advertentie – lees hieronder verder

Toeleverancier ZF kwam zodus op het idee van de ‘heat belt’. Dat is een verwarmbare veiligheidsgordel die rechtstreeks contact maakt met het lichaam van de inzittenden, waardoor de warmteoverdracht veel makkelijker en efficiënter verloopt. Een heat belt zou zo’n 50 watt per stoel verbruiken, terwijl de gebruikelijk interieurverwarming makkelijk 3.000 watt verslindt, die dus niet meer gebruikt kan worden voor de aandrijving.

Wachten op lancering

Daarom lijkt de ‘heat belt’ van ZF zeker geniaal omdat een elektrische auto vooral in koude winterse omstandigheden al zijn energie nodig heeft voor zijn aandrijving, aangezien bij vriestemperaturen het rijbereik al gauw met een kwart kan dalen. Een van de redenen hiervoor is dat de accu steeds op de goede bedrijfstemperatuur (tussen 15 en 35 °C) moet worden gehouden, wat ook veel stroom kost.

Het is nog niet bekend of deze verwarmbare veiligheidsgordels meteen in een productiemodel gebruikt gaan worden, maar op korte termijn zal dat zeker het geval zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.