De overheid heeft de afgelopen maanden maatregelen genomen om de transitie naar elektrische voertuigen een duw in de rug te geven. Deze maatregelen zijn vooral gericht op bedrijven, die momenteel goed zijn voor 70 procent van de markt voor nieuwe auto’s (bedrijven en zelfstandigen). Concreet zullen alleen elektrische auto’s nog aftrekbaar blijven. Voor voertuigen met verbrandingsmotor die na 31 december 2025 gekocht worden, daalt de aftrekbaarheid (inclusief alle kosten) tot nul.
Tot zover is het duidelijk. Maar de federale overheid verandert nu de spelregels, zo meldt de krant L’Echo. Waarom deze bocht? De investeringsaftrek is een van de belangrijkste steunmaatregelen voor bedrijven. In 2020 vertegenwoordigde dit een fiscale uitgave van 436 miljoen euro. Maar slechts 20 procent van deze investeringen betrof de energietransitie. De minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) wilde destijds de transitie naar de elektrische auto’s forceren.
Niet iedereen akkoord
Alleen wordt deze visie niet gedeeld door de rest van de regering, en in het bijzonder door de MR, die het dossier heeft geblokkeerd. Op het vlak van mobiliteit zullen vracht- en bestelwagens met verbrandingsmotor uiteindelijk fiscaal aftrekbaar blijven. David Clarinval (MR), vicepremier en minister van kmo’s, verklaarde aan L’Echo: “De elektromotor is nog geen mirakeloplossing. Daarom heb ik geweigerd om de steun voor de aankoop van voertuigen met verbrandingsmotor stop te zetten.”
Het is nog niet bekend hoe hoog de aftrekbaarheid voor bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor zal zijn. Voorts is het de bedoeling dat de basisaftrek, die geldt voor eenmansbedrijven en kmo’s, wordt verhoogd van de huidige 8 procent naar 10 procent. De regering wil groene investeringen blijven aanmoedigen, maar ook de concurrentiekracht behouden en dus minder druk leggen op Belgische bedrijven.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be