De cijfers zaten de laatste dagen overal in het nieuws. De verkoop van elektrische auto’s ging in de maand november weer hard onderuit. Volgens de data van de Europese Automobielfederatie ACEA kreeg de broodnodige categorie voor de vergroening van ons wagenpark een klapper van 9,5% te verduren, met een totaal van 130.575 geregistreerde stuks. Het is - ondertussen genoegzaam bekend - crisis en het marktaandeel van elektrische auto’s, over het hele jaar genomen, is op twaalf maanden tijd gedaald van 16,3% naar 15%. Vervelend, want volgens de Europese Unie moet dat cijfer dringend omhoog. Naar 20% in 2025.
Zonder Tesla stijgt de markt
Maar een nadere blik op de cijfers laat een opvallende trend zien. De daling komt namelijk op het conto van één bepaald merk terecht: Tesla. De voorloper van elektrische auto’s noteert een daling van 13,7% vergeleken met een jaar eerder. In 2023 verkocht het in de maand november nog 327.600 auto’s, dit jaar nog maar 282.700. Zorgwekkend. Meer zelfs, als we Tesla uit de tabellen halen, dan daalt de markt voor elektrische auto’s helemaal niet in Europa, maar stijgt zelfs met 1,3%. Dit wijst erop dat de klanten op het Oude Continent eerder een probleem hebben met het merk van Elon Musk dan met de elektrische auto in het algemeen. Ook opmerkelijk is dat Tesla een agressieve prijspolitiek heeft gevoerd de jongste tijd, en de Duitse fabriek op volle toeren draait, wat net zou moeten resulteren in méér volume - wat ook het strategische plan was voor dit jaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Er zijn een paar mogelijke verklaringen voor de dip. Vooreerst begint het goudhaantje van Tesla, de Model Y, aantrekkingskracht te verliezen. Europa’s bestverkochte EV is ondertussen al vier jaar oud en dringend aan een update toe in de stijl van de Model 3 Highland. Volgens Chinese bronnen start de productie van dit zogenaamde Juniper-model in januari van het nieuwe jaar. Het gamma zal worden verrijkt met een zeszitterversie.
“I bought this before Elon went crazy”
Daarnaast beginnen bedrijven het merk de rug toe te keren. Leasingmaatschappijen doen dat omwille van de nefaste weerslag van de prijzenslag op de tweedehandswaardes, maar andere bedrijven beginnen het merk te weren omwille van de foute ideologie van admiraal Elon Musk. Omdat zijn steun aan Trump de klimaatzaak in de weg staat, hebben bedrijven als Revive, de Rossel Groep, Rossmann al beslist geen Tesla meer in hun bedrijfsvloot op te nemen. Ook particulieren in Europa zijn allerminst in hun nopjes met de swing van Musk richting Trump. Ze plakken stickers op hun Tesla genre “I bought this before Elon went crazy”. Is het mogelijk dat de politieke aversie zich al laat zien in de verkoopcijfers? Dat kan, maar in geringe mate. De registraties volgen een paar weken tot maanden na de bestelling en dateren dus van voor de verkiezing. Aan de andere kant was de verrechtsing van Musk wel al langer bekend. Hoe dan ook, het Tesla-probleem in de statistieken is opvallend, en de ware aard ervan zal in de komende maanden worden ontsluierd. Zeker nu de grote baas ook de radicale partij van Nigel Farage in het VK financieel wil steunen.
Dat Musk zelf zich vooralsnog weinig zorgen lijkt te maken over de invloed van zijn actieve partijkeuzes op de commerciële prestaties, heeft verder te maken met het bestuur. Was hij enkele jaren geleden nog diep betrokken bij het reilen en zeile van zijn geesteskind Tesla, dan hevelt hij dezer dagen de leiding van zijn bedrijven steeds meer over naar luitenanten. In het geval van zijn automerk zijn dat zijn vertrouwelingen, Omead Afshar en Tom Zhu, de mannen die respectievelijk de fabriek in Texas en Shanghai uit de grond stampten. Mogelijk krijgen zij de bittere pil doorgeschoven als de verkoop verder keldert - al dan niet aantoonbaar ingegeven door de baas die politiek bedrijft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be