Elektrisch

Belasting op publieke en private laadpunten in Brussel mogelijk illegaal

Onlangs zijn de Brusselse gemeenten overeengekomen om een nieuwe belasting te heffen op laadpunten voor elektrische auto’s, zelfs op private laadpunten die zichtbaar of toegankelijk zijn vanaf de weg. Maar deze belasting blijkt illegaal, volgens de aftredende Brusselse minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld).

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18 jul. 2024 | Leestijd: 3 min

De kwestie doet heel wat stof opwaaien. De Brusselse gemeentes hebben besloten om te profiteren van de transitie naar elektrische auto’s, meer bepaald van het laadnetwerk dat hiervoor nodig is. Recent hebben de gemeentes namelijk een belasting gecreëerd voor de eigenaars van publieke en private laadstations. Daarmee volgen ze het voorbeeld van Sint-Gillis en Elsene, die eerder zelf al zo’n belasting invoerden. En het is best pittig. Sint-Gillis vraagt 180 euro per jaar per laadpunt, dus 360 euro per jaar voor een laadpaal met twee stekkers, terwijl Elsene nog verder gaat met een heffing van 281 euro per jaar per laadpunt, of 562 euro per laadpaal met twee aansluitingen.

Deze toch wel brutale beslissing leidt tot woede bij sommige operatoren die fors geïnvesteerd hebben in deze dure installaties en door deze belasting hun laadpalen zelfs niet meer rendabel kunnen maken. Zo liet EnergyVision zijn afkeuring al blijken. Het wil geen extra laadpalen meer plaatsen en bestaande zelfs afbreken. Er bestaat geen slechtere manier om de transitie te ondersteunen. Meer nog: uit protest heeft EnergyVision besloten om zijn hoofdzetel te verhuizen van Brussel naar Gent.

Advertentie – lees hieronder verder

Illegale belasting

Andere gemeentes zijn ook op de kar gesprongen, ongetwijfeld in de hoop een nieuwe bron van inkomsten aan te boren. Lokale overheden zoeken ook compensatie voor verloren inkomsten door benzinestations die verdwijnen (nochtans geen nieuw fenomeen) en het verdwijnen van betalende parkeerplaatsen (maar dan hadden ze beter Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt aangesproken). De gemeentes werden het eens over een laadpaalbelasting, weliswaar iets lager dan die van Sint-Gillis en Elsene: 125 euro per stekker of 250 euro voor een laadpaal met twee laadpunten.

3072

Deze laadpaalbelasting blijkt echter illegaal. De uittredende Brusselse minister van Financiën, Sven Gatz (Open Vld), vertelde aan Belga dat dit voornemen, ondanks de gemeentelijke autonomie om lokale belastingen te heffen, in strijd is met de ordonnantie van 1 december 2022 om gemeentes te betrekken bij de economische ontwikkeling van het gewest. Die ordonnantie bepaalt dat gemeentes afzien van elke nieuwe belasting of verhoging van een bestaande belasting die een weerslag heeft op de lokale en gewestelijke economische ontwikkeling. In ruil voor dit engagement kunnen de gemeentes een beroep doen op financiële gewestelijke steun uit het Fonds voor Fiscale Compensatie.

“De gemeentes schenden met de aankondiging van de laadpaaltaks hun politiek engagement en hun juridische verplichtingen”, verduidelijkt de minister. De kwestie wordt momenteel juridisch onderzocht door voogdijminister Bernard Clerfayt. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd. Intussen heeft Sven Gatz besloten om alle eventuele betalingen van het Fonds voor Fiscale Compensatie aan de gemeentes te pauzeren. Dat begint al goed…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon