Nu steeds meer (bedrijfs)wagens helemaal elektrisch zijn, groeit het belang van een goede publieke laadinfrastructuur. België is op dat vlak op de goede weg. Op een jaar tijd kwamen er maar liefst 36.000 nieuwe publieke laadpunten bij. In totaal telde België eind juni net geen 72.000 laadpunten. Vlaanderen is koploper, maar in Brussel en Wallonië kan de situatie zeker nog beter. Helaas hebben de Brusselse gemeentes nu een vreemde beslissing genomen die niet in goede aarde valt bij de uitbaters van publieke laadpunten.
250 euro per laadpaal
Om het verlies aan parkeerinkomsten te compenseren, voeren de Brusselse gemeentes een laadpaalbelasting in. De burgemeesters van de 19 gemeentes hebben tijdens de Conferentie van Burgemeesters een akkoord bereikt over een uniforme belasting op publieke laadpalen. Het gaat om een jaarlijkse belasting van 125 euro per laadpunt. Voor een laadpaal met twee laadpunten of stekkers betekent dit dus 250 euro per jaar. De gemeentes zijn vrij om de belasting al dan niet in te voeren, maar de meeste zullen dit effectief doen.
Nog meer in Sint-Gillis en Elsene
Zowel Sint-Gillis als Elsene hadden eerder al op eigen houtje beslist om een nieuwe belasting in te voeren. Naar analogie met klassieke brandstofpompen heffen ze een nieuwe taks op publieke laadpalen. En het gaat best om pittige bedragen. Sint-Gillis rekent 180 euro aan per laadpunt … per jaar. Voor een laadpaal met twee laadpunten of aansluitingen betekent dit dus 360 euro per jaar. Elsene doet er nog een schep bovenop: elk jaar 281 euro per laadpunt of 562 euro per laadpaal.
Advertentie – lees hieronder verder
Streep door de rekening
Voor aanbieders van publieke laadpalen is dit een streep door de rekening. Vooral ook omdat het Brussels Gewest via netbeheerder Sibelga net probeert om de publieke laadinfrastructuur uit te bouwen met een grote aanbesteding. Energiebedrijf EnergyVision tekende hierop in en nu uiteraard het slachtoffer. “Eerst word je door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gevraagd om te investeren in publieke laadinfrastructuur en pomp je daar miljoenen euro’s in. Je helpt dus gemeentes om een oplossing te creëren voor het mobiliteitsprobleem. Dan krijg je van dezelfde Brusselse gemeentes nieuw uitgevonden taksen opgelegd”, aldus Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision.
Michielssens geeft aan dat de laadpaalbelasting zelfs hoger ligt dan de winst die zijn bedrijf maakt met zo’n laadpaal. “Toen we met EnergyVision op de aanbesteding inschreven en de miljoenen investeerden, was de taks nog nul. We mogen ons de komende dagen bezighouden met honderden papiertjes in te vullen om vervolgens de omzetten van onze publieke laadpalen aan de gemeente over te dragen.” Het gevolg laat zich raden: EnergyVision wil geen bijkomende laadpalen meer plaatsen en overweegt zelfs om er af te breken.
Alle publieke laadpalen
Niet alleen de laadpalen op de openbare weg worden getroffen door de nieuwe belasting, maar alle publiek toegankelijke laadpalen die zich op een private eigendom bevinden of zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Heel wat bedrijven hebben de afgelopen maanden geïnvesteerd in laadinfrastructuur. Om te kunnen genieten van een verhoogde fiscale aftrekbaarheid (150% tot 31 augustus 2024), moet het laadpunt publiek toegankelijk zijn (binnen of buiten de openingsuren). Het gaat dus om laadstations op vrij toegankelijke parkeerterreinen van winkelcentra, supermarkten, winkels en kantoren, waar iedereen zijn elektrische wagen kan opladen. De Brusselse gemeentes misbruiken deze voorwaarde nu voor hun laadpaalbelasting.
Ook rotatiebelasting
Daarnaast willen de Brusselse gemeentes de zogenaamde laadpaalklevers aanpakken, automobilisten die de laadpaal bezet houden terwijl de batterij van hun auto al opgeladen is. Volgens De Tijd zijn de burgemeesters het eens over een rotatietarief, maar het bedrag moet nog vastgelegd worden. Tijdens de Conferentie van Burgemeesters werd gesproken over een progressief tarief dat zou oplopen tot 8 euro voor drie uur. Afwachten wat hier uit de bus komt…
“Wildgroei tegengaan”
Zowel de laadpaalbelasting als de rotatiebelasting worden begin 2025 ingevoerd. Maar de laadpaalbelasting in Elsene en Sint-Gillis is nu al van kracht. Dat ze dit zelf besloten, botst op kritiek. Enkele Brusselse politici reageerden al op deze verontrustende kwestie. Zo schrijft Benjamin Dalle (cd&v), Vlaams minister bevoegd voor Brussel, op LinkedIn: “Brussel heeft dringend nood aan ingrijpende structurele hervormingen. Bijvoorbeeld om de wildgroei van dit soort gemeentelijke belastingen tegen te gaan.”
Ook Brussels begrotingsminister Sven Gatz (Open Vld) beseft dat er een probleem is: “Dit is inderdaad bijzonder schadelijk voor de politiek. Het is niet bevorderlijk voor de rechtszekerheid en het ondernemingsklimaat. En het is contraproductief in het kader van de klimaattransitie. Hoewel de gemeentes juridisch helaas de bevoegdheid hebben om dit te doen, moet de volgende Brusselse regering een antwoord vinden om dit te verhinderen en terug te draaien. Als ik mee aan tafel zit, zal ik dit op de agenda plaatsen.” Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be