Mobia, de organisatie ontstaan uit de samenwerking tussen FEBIAC (de federatie van autofabrikanten in België), Traxio (de federatie van autohandelaars) en Renta (de federatie van autoverhuurbedrijven), liet door Profacts een grootschalig onderzoek uitvoeren in België om de intenties van automobilisten tegenover de elektrische auto te achterhalen. De conclusie is duidelijk: de mooie weg die al afgelegd werd richting elektrische auto lijkt aanzienlijk te verslechteren.
Uit de studie van Mobia blijkt namelijk dat de aankoopintenties voor een elektrische auto verminderden in 2022, van 51 procent in 2021 naar 40 procent vandaag. De facto betekent dit dat het aantal personen dat niet met een elektrische auto wil rijden, gestegen is van 49 naar 60 procent. Dat is een grote achteruitgang, terwijl velen geloofden dat het enthousiasme voor de elektrische auto alleen maar zou groeien.
Walen blijven achter
Als we de resultaten per regio bekijken, zien we dat de Walen blijkbaar het minst aangetrokken zijn tot de elektrische auto. Slechts 36 procent van hen zegt klaar te zijn om de sprong te wagen. In Vlaanderen is dat echter 45 procent en in Brussel zelfs 61 procent, waarschijnlijk om redenen van levenskwaliteit (lawaai, vervuiling enzovoort).
Natuurlijk onthult het onderzoek ook welke obstakels de transitie afremmen. Bij de meest genoemde factoren staat de aankoopprijs bovenaan het klassement (47 procent), gevolgd door de te beperkte autonomie (26 procent). Het is trouwens interessant om te zien dat het probleem van de autonomie lijkt te groeien tegenover 2021, toen dit aspect maar door 20 procent van de deelnemers opgegeven werd als obstakel.
Advertentie – lees hieronder verder
De huidige energiecrisis zorgt uiteraard ook voor een nieuwe realiteit. De prijs van elektriciteit – die meer dan verdubbelde op enkele maanden tijd – worden nu genoemd door 14 procent van de ondervraagden, tegenover 4 procent een jaar geleden. We leren ook dat de kopers van elektrische auto’s vaak gestimuleerd worden door ecologische motieven: 39 procent van de respondenten, wat veel lijkt. Maar het is toch 16 procent minder dan in 2021. Tegenwoordig zijn ook de fiscale redenen en de nieuwe regels belangrijk (28 procent).
Ook blijkt dat 22 procent van de respondenten hoopt verbruikskosten te besparen door over te stappen op een elektrische auto. Blijkbaar lezen deze mensen de pers niet veel, want tegenwoordig kost een laadbeurt elektriciteit zowat evenveel als een tank benzine of diesel.
Dit toont allemaal aan hoe ingewikkeld het wordt om de omslag naar elektrisch rijden te realiseren. De beleidmakers zouden er goed aan doen dit soort resultaten in overweging te nemen om hun politiek aan te passen en de vooropgestelde timing te halen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be