De afgelopen maanden zijn de energieprijzen van vooral van de brandstoffen enorm omhooggeschoten. De oorzaak ligt bij het te sterke economische herstel na Covid en de verstoringen in toeleveringsketens die ervoor zorgen dat de economie hapert. Recenter heeft de oorlog in Oekraïne ook geleid tot hogere prijzen op de markten vanwege de vrees voor tekorten. En het is nog niet voorbij, want Europa heeft onlangs een progressief embargo afgekondigd op 90% van de Russische olie tegen het einde van het jaar. Een maatregel die de prijzen waarschijnlijk verder zal opdrijven aan de pomp.
Tegenwoordig moet je inderdaad meer dan 2 euro betalen voor een liter brandstof, of het nu gaat over diesel of benzine. Het is duidelijk dat deze tarieven niet meteen gaan dalen en sommigen schatten al in dat de literprijs (vooral diesel) deze zomer 3 of 4 euro zal bereiken. Dit doemscenario is echter onwaarschijnlijk, want zelfs met het embargo op Russische olie zullen er naar verwachting geen tekorten zijn.
Minder rijden als compensatie
De stijgende brandstofprijzen staan niet op zichzelf. Inderdaad, de inflatie treft momenteel de gehele economie: bouwmaterialen, meubels, auto’s en binnenkort ook voedsel, zoals verschillende economen voorspellen voor september, wanneer de grote verdelers hun prijzen opnieuw zullen onderhandelen met hun leveranciers. Deze accumulatie dwingt de consumenten duidelijk om maatregelen te treffen, waarbij sommigen soms moeten kiezen tussen eten en naar hun werk rijden.
Advertentie – lees hieronder verder
De verplaatsingen zijn duidelijk de dupe van deze inflatie. Voor het eerst zijn er betrouwbare gegevens beschikbaar die staven dat de Belgen minder rijden. Zo merkte Brafco (de Belgische Federatie van Brandstofhandelaren) al op dat de automobilisten hun verbruik hebben verminderd. Dit is onder andere te wijten aan mensen die maar voor 15 of 20 euro per keer aan de pomp tanken in plaats van een volle tank voorheen.
De cijfers spreken voor zich: in de maand april 2022 daalde het volume diesel met 14%, of 587 miljoen liter in plaats van de verbruikte 681 miljoen in maart 2022. En hetzelfde geldt voor benzine: de daling bereikte in april 6%, of 255 miljoen liter in plaats van 271 miljoen liter.
Nieuwe acties gevraagd
Natuurlijk is het brandstofverbruik nog niet weggezakt op het niveau van het covid-dal (383 miljoen liter tijdens de eerste lockdown). Maar dit is een duidelijk signaal, want in april 2022 noteerden we het op één na laagste dieselverbruik van de afgelopen 10 jaar. Dat telt als symbool.
Het blijft uiteraard afwachten of deze neerwaartse beweging op lange termijn wordt bevestigd. Brafco vraagt in elk geval aan de Belgische Staat om via de accijnshefboom een verdere prijsverlaging door te voeren. Die zijn afgelopen maart al met 17,5 cent verlaagd, maar voor de Federatie van Brandstofhandelaars is dit niet genoeg, omdat de daling al is gecompenseerd door de explosie van de olieprijzen op de internationale markten.
In de wandelgangen wordt gezegd dat de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), zou instemmen met een verdere daling, en dit tot het Europees bodemniveau (-9,5 cent). Dat zou natuurlijk goed nieuws zijn, ook al kunnen we met een prijs van bijna 2,1 euro per liter niet zeggen dat deze ingreep het mogelijk zal maken om terug te keren naar een democratisch prijsniveau voor de brandstof.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be