Gocar onthulde het onlangs nog: volgens de bank BNP Paribas Fortis is het aantal Belgen dat bereid is om de elektrische auto te adopteren in 2022 gedaald tegenover 2021. 35 procent verklaarde nooit te willen overstappen naar een elektrische auto, tegenover 29 procent een jaar eerder. Toch is de trend niet zo eenduidig. Uit een onderzoek van Deloitte blijkt namelijk dat de belangstelling voor elektrische auto’s zou toenemen.
Volgens de ‘2023 Global Automotive Consumer Study’ van het consultancybureau is 13 procent van de Belgen van plan een elektrische auto te kopen, terwijl 35 procent een hybride wil kopen en 47 procent een model op benzine of diesel. De aantrekkingskracht van elektrische auto’s stijgt, die van auto’s met verbrandingsmotor daalt (47 procent van de aankoopintenties tegenover 51 procent vorig jaar). “Particulieren zijn steeds meer geïnteresseerd in elektrische auto’s, gemotiveerd door de lagere brandstofkosten, minder onderhoud, de belasting, fiscale stimuli en een beter rijcomfort”, verklaart Deloitte. Nochtans zijn particulieren voor fiscale voordelen aan het verkeerde adres in België. Er zijn er namelijk (bijna) geen.
Andere realiteit
Hoewel de gebruikskosten bij een elektrische auto lager lijken, zijn consumenten nog niet overtuigd van deze technologie. Deloitte trapt een open deur in en stelt dat kopers vooral afgeschrikt worden door de hoge aankoopprijs, de autonomie die te beperkt wordt bevonden, de oplaadtijd en het onderontwikkelde laadnetwerk.
Advertentie – lees hieronder verder
Qua prijs willen de meeste potentiële kopers minder dan 50.000 euro uitgeven aan hun volgende wagen. En dat is normaal: de huidige financiële crisis en de onzekere toekomst hebben uiteraard een impact op de beslissingen van consumenten. Bovendien vergroot de elektrische auto de sociale ongelijkheid, stelt Deloitte: “Aangezien de meeste elektrische auto’s meer dan 50.000 euro kosten, kan de kloof tussen rijk en minder rijk alleen maar groeien.”
Het consultancybureau blijft van mening dat elektrische mobiliteit de toekomst is. Dat spreekt voor zich. Maar het werpt ook vragen op over de ambitie en het vermogen om de vastgelegde doelen te bereiken, vooral de transitie tegen 2035 in Europa. Volgens Deloitte is sensibilisering van de kopers nodig: de constructeurs en de verschillende leveranciers moeten een tandje bijsteken en de voordelen van de elektrische auto duidelijk maken aan de particulier, zowel voor zijn portefeuille als voor het milieu.
Eerst het financiële
In het onderzoek van Deloitte werd de respondenten gevraagd naar de redenen waarom ze een elektrische auto zouden kopen. Het hoeft niet te verwonderen dat de bescherming van het milieu niet als eerste reden wordt genoemd, maar wel de lagere energiekosten. Een gevoel dat duidelijk wereldwijd heerst, want de Amerikanen denken er hetzelfde over.
Gevraagd naar hun mening, zegt 70 procent van de kandidaat-kopers dat ze een autonomie van minstens 400 km verwachten, terwijl 60 procent de aankoopprijs te duur vindt. 55 procent van de Belgen wil tot 40 minuten wachten om tot 80 procent te laden aan een publieke laadpaal. Tot slot geeft 40 procent van de potentiële kopers aan dat ze voor synthetische brandstof zouden kiezen als die duurzaam … en beschikbaar zou zijn. Wie weet, misschien is dat binnenkort wel het geval.
Tweedehandsauto’s blijven populair
De onzekere omstandigheden doen consumenten ook anders denken. Zo is een derde van de ondervraagden eerder van plan een tweedehandsauto te kopen, ofwel omdat ze zich de aankoop van een nieuwe auto niet kunnen veroorloven (41 procent), ofwel omdat ze de prijs-kwaliteitverhouding beter vinden (31 procent).
Deloitte geeft aan dat Belgische consumenten nog altijd dol zijn op nieuwe auto’s, maar dat ze hun aankoop uitstellen. Ze zijn van plan hun auto langer te houden dan vroeger. Zo wil 50 procent van de consumenten binnen de vijf jaar van auto wisselen, vergeleken met 59 procent vorig jaar. In dezelfde optiek is 11 procent van de Belgen van plan om in de komende twaalf maanden van auto te veranderen, tegenover 13 procent vorig jaar. De crisis en onzekerheid verminderen wellicht het vertrouwen. Deloitte besluit dat deze omstandigheden een groeiende kloof creëren tussen de elektrificatie van nieuwe autoverkopen en de elektrificatie van het wereldwijde wagenpark. De markt zal niet alleen elektrisch maar diverser zijn, terwijl de overheden wellicht alles inzetten op de auto met batterij.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be