Beperkt motorvermogen voor beginnende automobilisten?

In Italië denk men eraan om nieuwe bestuurders eerst een tijdje met een bescheiden autootje te laten rijden om hen in veilige omstandigheden ervaring te laten opdoen en het risico op ongevallen te beperken. Is dat een goed idee om weldra ook bij ons in te voeren?

Gepubliceerd op 5 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Beperkt motorvermogen voor beginnende automobilisten?

Dit concept bestaat bij ons al voor motorfietsen, waarbij je eerst een tijd met een model met een beperkt vermogen moet rijden, en vervolgens naarmate je meer ervaring hebt en/of ouder bent, in drie fasen met telkens krachtige motoren mag rijden. Die aanpak houdt steek om het ‘jonge geweld’ wat in toom te houden en zou dus ook best toegepast kunnen worden voor auto’s.

Dacia_Sandero_Extreme-5

Maximaal 95 pk

Zo’n regeling zou er wel eens kunnen aankomen, want in Italië is er een wetgeving in de maak die bepaalt dat beginnende bestuurders in de eerste drie jaar dat ze hun rijbewijs hebben enkel mogen rijden met een brandstofauto met een vermogen van maximaal 95 pk. Daarnaast komt er ook een specifieke regeling voor elektrische en hybride auto’s waarbij een pk/gewichtsverhouding van 88 pk per 1.000 kg wordt gehanteerd.

Vooral die laatste maatregel lijkt geen overbodige luxe, gezien de hallucinante prestaties van sommige EV’s. Nu kan bij ons iedereen die zijn rijbewijs haalt meteen rijden met alle wagens. Zelfs de eventuele ouderlijke elektrische Lotus Eletre, die 905 pk sterk is, in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u spurt en een top van 260 km/u kan bereiken. Dat is waanzin! Het is alsof je een 18-jarige zonder noemenswaardige rijervaring met een Formule 1 de openbare weg zou opsturen.

Advertentie – lees hieronder verder

lotus-eletre-2022-suv-electric-official-exterior-9

Student modus

Het Italiaanse voorstel houdt dus zeker steek, maar legt tegelijk heel wat beperkingen op door het zeer geringe motorvermogen van de toegelaten wagens voor beginnende bestuurders. Tegenwoordig voldoen immers slechts de absolute basismodellen van heel wat merken aan deze voorwaarden op vlak van vermogen. De meeste bescheiden gezinswagens met een hybride ondersteuning gaan immers vlot over de kaap van de 100 pk. Wellicht zou een grens van 120 of zelfs 150 pk realistischer zijn voor het hedendaagse wagenpark.

Voor elektrische wagens moet dan misschien ook een ‘student modus’ voorzien worden, die het vermogen en het koppel sterkt toeknijpt voor beginnende bestuurders.

Afwachten maar of dit voorstel voor een beperkt vermogen voor beginnende automobilisten ook in de andere lidstaten, waaronder België, zal worden aangenomen. 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.