“Brussel kan omschakeling naar 130.000 elektrische auto’s aan”

Brussel organiseert zich om de elektrische auto te verwelkomen. Volgens Alain Maron (Écolo), de minister van Leefmilieu, wordt de hoofdstad vanaf 2022 verrijkt met 250 nieuwe laadpalen. Is dit de juiste keuze om de transitie te stimuleren?

Gepubliceerd op 11 november 2021
Leestijd : 4 min

Deel

“Brussel kan omschakeling naar 130.000 elektrische auto’s aan”

Brussel is daarom van plan om in 2022 250 nieuwe laadpunten te installeren, dat wil zeggen ongeveer 500 laadpalen (sommige stations hebben meer dan één laadpaal). Als we mogen geloven wat Alain Maron (Écolo), de minister van Leefmilieu van het Gewest, in La Libre Belgique verkondigde, is dat het dubbele van wat er in de voorbije 3 jaar is geïnstalleerd.

Het is een feit dat de elektrische auto met rasse schreden nadert.  We verwachten een explosie van de vraag in de komende maanden met het project van de regering dat geleidelijk alle fiscale aftrekbaarheid voor andere auto’s dan elektrische auto’s tegen 2027 zal elimineren. Tegen 2035 wil het Gewest 11.000 laadpunten aanbieden (22.000 laadpalen in totaal). Een echte uitdaging, want momenteel zijn er amper 1.000… Toch wil Alain Maron niet te snel gaan en hij is van plan om de behoefte gaandeweg te analyseren en zo zijn doelstellingen aan te passen.

Niet allemaal op straat

evline

Volgens Alain Maron zullen deze laadpalen openbaar en dus 24 uur per dag toegankelijk zijn, maar zullen ze zich niet allemaal op straat bevinden. Sommigen zullen inderdaad in parkeergarages worden geïnstalleerd. Het doel is dat elke Brusselaar op maximaal 250 m van zijn woning een laadpaal kan vinden, wat erg comfortabel lijkt, ook al vragen we ons af of iedereen makkelijk zal kunnen opladen. Het lijkt logisch dat er in dichtbevolkte wijken meer laadpalen nodig zijn dan in residentiële wijken.

Advertentie – lees hieronder verder

Het is echter duidelijk dat deze terminals een beperkt vermogen zullen hebben.  De meerderheid zal inderdaad beperkt zijn tot een laadvermogen van 7,4 kW, wat slechts het dubbele is van een huishoudelijk stopcontact. Dat is niet veel, zeker niet als er een groot aantal auto’s moet worden opgeladen. Volgens Sibelga zal het tussen de 20 en 30 minuten duren om zo’n 20 kilometer aan rijbereik te winnen. Dat is dus niet erg snel, ook al hebben de meeste elektrische auto’s tegenwoordig wisselstroomladers aan boord die beperkt zijn tot 7,4 kW. Toch zal dit snel evolueren en zullen EV’s weldra worden uitgerust met steeds krachtigere opladers. Terminals die als snel worden beschouwd (11 kW) zullen ook op strategische plaatsen (winkelcentra, enz.) worden geïnstalleerd, maar onvermijdelijk zullen ze ook duurder zijn voor de gebruikers.

QR-code om te betalen

Uiteraard zullen de terminals werken met een elektronisch betaalsysteem. Volgens Alain Maron in ieder geval met een QR-code die makkelijk te scannen is, zoals nu in sommige gemeenten al het geval is bij parkeerbetalingen. Sommige terminals zullen worden uitgerust met bankkaartlezers, zoals bij de goede oude tankstations. Er wordt ook een bewakingssysteem opgezet om de veiligheid van de plaatsen die gereserveerd zijn voor het opladen van elektrische auto’s te garanderen, of dat een elektrische auto niet de hele dag aan een terminal blijft hangen als hij al getankt heeft. Ook deze controle- of beheerstaak moeten de gemeenten vervullen.

Wat de prijs van het opladen betreft is Alain Maron van mening dat er momenteel geen signaal is dat de prijs van elektriciteit op de laadpunten hoger zou zijn dan thuis. Volgens de minister voorziet de aanbesteding ook een plafondprijs van 50 cent € per kWh, wat echter ruim boven de huidige prijs ligt. Toch is het vandaag niet bekend hoe de prijs van elektriciteit verder zal evolueren, want alleen in oktober 2021 is hij met 17% gestegen.

Niet voor pendelaars

alainmaron

Alain Maron nam in dit interview met La Libre ook een standpunt in met betrekking tot de pendelaars door aan te geven dat deze terminals niet voor hen bedoeld zijn. Ze zouden dus voorbehouden zijn aan Brusselaars. Dit is een aanpak die vragen oproept aangezien een groot deel van het verkeer bestaat uit werknemers buiten de hoofdstad en dat bedrijfswagens vanaf 2026 100% elektrisch moeten zijn (en de enige die aftrekbaar zijn). Alain Maron (en Sibelag) vindt in elk geval dat het aan de werkgevers van bedrijven gevestigd op het Brussels Grondgebied is om een laadinfrastructuur ter beschikking te stellen.

Het is nog maar de vraag of het Brusselse elektriciteitsnet deze extra vraag naar elektriciteit zal kunnen opvangen. Volgens Alain Maron en Sibelga is het netwerk perfect in staat om zonder noemenswaardige investeringen een aandeel van 20 tot 30% van de elektrische auto’s uit het wagenpark op te vangen, wat ongeveer overeenkomt met 130.000 auto’s. Op korte termijn is dat goed. Maar hoe zit het op de lange termijn?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.