Momenteel bestaat de methode voor het recycleren van lithium-ionbatterijen van elektrische auto’s erin ze te verpletteren in een zogenaamde shredder of in een hoge-temperatuurreactor. Complexe fysische en chemische processen worden gebruikt om de materialen van elkaar te scheiden en de materialen die herbruikbaar zijn, terug te winnen. Momenteel is dit proces tijdrovend, duur, energie-intensief en inefficiënt. Om de recyclage van batterijen te verbeteren, moeten batterijen uit elkaar worden gehaald in plaats van versnipperd, wat een hogere opbrengst (ongeveer 80% van het basismateriaal) oplevert, in een toestand die dichter bij het origineel ligt dan met de versnipperingstechniek.
Grote doorbraak
Onderzoekers van de Universiteit van Leicester hebben een snelle, relatief goedkope en milieuvriendelijke methode gevonden om waardevolle materialen zoals kobalt, mangaan, nikkel en lithium te extraheren. Het resultaat van hun onderzoek is een nieuwe aanpak die zich aanpast aan de technologie die momenteel op grote schaal wordt gebruikt in de voedselbereidingsindustrie, namelijk ultrasone delaminatie. Dit proces onderwerpt de actieve materialen aan elektroden, waardoor nieuw aluminium of koper overblijft. Het procédé is zeer doeltreffend gebleken voor de verwijdering van grafiet en lithium nikkel mangaan kobaltoxiden, algemeen bekend als NMC.
Veel makkelijker
“Deze nieuwe procedure is 100 keer sneller en milieuvriendelijker dan conventionele batterijrecyclagetechnieken en leidt tot een grotere zuiverheid van de teruggewonnen materialen, vertelde professor Andy Abbott van de universiteit van Leicester aan Science Daily. Het werkt in wezen op dezelfde manier als een ultrasone tandartsontkalker: het breekt de lijmverbindingen tussen de coatinglaag en het substraat af. Het is waarschijnlijk dat bij het eerste gebruik van deze technologie de gerecycleerde materialen rechtstreeks in de batterijproductielijn zullen worden teruggevoerd, wat een echte ommekeer in batterijrecyclage zal betekenen”. Onderzoekers van het Faraday Institution aan de universiteit van Leicester hebben zich geconcentreerd op de levenscyclus van de batterij om ervoor te zorgen dat elektrische auto’s volledig gunstig zijn voor het milieu. Tot dusver heeft het onderzoeksteam de technologie getest op de vier meest voorkomende soorten batterijen en is het tot de conclusie gekomen dat ze perfect werkt. Er worden nu samenwerkingen op poten gezet om de techniek op een meer industriële schaal te testen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be