Dossier-banden

Banden voortaan gemaakt van gerecycleerde flessen

De circulaire economie en het hergebruik van materialen zorgen soms voor verrassende toepassingen. Zo maakt Continental voortaan volledige onderdelen van banden uit gerecycleerde petflessen.  

Geschreven door David Leclercq | 16/04/2022

Terwijl Michelin vooruitgang boekt in de ontwikkeling van zijn luchtloze band (op de markt in 2024, maar helaas niet bij ons), zetten andere fabrikanten stappen met een circulaire aanpak van hun banden. Dat is het geval bij Continental, dat als eerste merk een band lanceert waarvan de polyesterdraden gemaakt zijn van gebruikte petflessen. Verrassend. Ter herinnering: de polyesterdraden absorberen de krachten van de interne druk van de band. Ze zorgen dus voor een goede ondersteuning en stabiliteit van de band, zelfs onder belasting en bij hoge temperaturen.

Continental had al kleur bekend door deze technologische en ecologische vondst in september 2021 aan te kondigen, maar niemand had verwacht dat deze innovatie zo snel in de massaproductie van banden toegepast zou worden.

Advertentie

Deze technologie heet ContiRe.Tex en gebruikt polyestergaren, verkregen uit gebruikte (plastic) petflessen, zonder chemische tussenstap of toevoeging van andere (al dan niet gerecycleerde) materialen. Volgens Continental is deze nieuwe technologie bijzonder duurzaam aangezien gebruikte flessen in de buurt van de fabriek ingezameld kunnen worden. De recyclage gebeurt dus lokaal.

40 petflessen

L’économie circulaire gagne de plus en plus de secteurs. Le dernier en date : celui des pneus fabriqués à partir de bouteilles recyclées

Concreet worden de flessen eerst machinaal gesorteerd en gereinigd. Daarna wordt het plastic omgezet in korrels en uiteindelijk gesponnen tot polyestergaren.

Continental is bijzonder trots op deze doorbraak, volgens Ferdinand Hoyos, verantwoordelijk voor de vervangingsbanden van Continental in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA): “Onze innovatieve ContiRe.Tex-technologie komt in slechts acht maanden in de productiefase. Ten laatste tegen 2050 willen we bij onze bandenproductie alleen nog duurzame materialen gebruiken.”

Het voordeel is dat het gerecycleerde polyestergaren al het traditionele polyestergaren kan vervangen. Bovendien is het verbruik niet zo groot aangezien voor de vier banden van een traditionele personenwagen maar veertig petflessen nodig zijn.

Het nieuwe gerecycleerde materiaal – dat nog altijd gericht is op hoge prestaties – wordt voor het eerst toegepast in specifieke bandenmaten van de zomermodellen PremiumContact 6 en EcoContact 6 en het vierseizoenenmodel AllSeasonContact. Bovendien wil Continental vanaf nu ook meer ervaring opdoen door deze ContiRe.Tex-technologie te gebruiken in de volledig elektrische Extreme E-races. Een ‘proeftuin’ die het mogelijk moet maken om deze technologie uit te breiden naar andere, steeds performantere bandenmodellen.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's