Einde van belastingaftrek: snel een laadpaal installeren?

Om de overgang naar elektrische auto’s te ondersteunen, biedt de federale overheid een belastingvermindering aan voor de installatie van een oplaadpunt. Maar deze eindigt op 31 augustus. Moeten we ons haasten?

Gepubliceerd op 11 mei 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Einde van belastingaftrek: snel een laadpaal installeren?

De overgang naar elektrisch rijden is begonnen in België. En het zal blijven doorgaan, aangezien de overheid het gebruik van bedrijfswagens blijft aanmoedigen. Deze zijn sinds begin 2024 goed voor 60% van de markt (vorig jaar was dat 70%). Het zal dus moeilijk zijn om het tij terug te keren, tenzij Europa haar plannen (en zelfs dan nog) en deadline van 2035 herziet na de verkiezingen van juni. Alles is mogelijk.

Het is dus nuttig om – voor wie het mogelijk is – thuis of op kantoor een oplaadpunt te installeren. En wat nog interessanter is, is dat deze nog steeds gepaard gaat met een mogelijke belastingaftrek, zij het tot 31 augustus 2024. Zit er dan haast achter?

106635

Het comfort van thuis opladen

Het lijkt vanzelfsprekend dat thuis opladen comfortabeler en handiger is, omdat gebruikers dan over het algemeen meer tijd hebben en niet op zoek moeten gaan naar openbare laadpunten, die vaak duur zijn en ongelijk verdeeld over het land. Bovendien bieden veel energieleveranciers interessante contracten aan voor wie zijn elektrische auto thuis oplaadt. Sinds de invoering van het capaciteitstarief, is traag opladen in Vlaanderen beter dan snelladen, en kan dit extra kosten vermijden (sneller opladen betekent meer spanning op het netwerk en dus hogere kosten). Dit is nog niet het geval in Brussel of Wallonië, maar dat zou snel kunnen veranderen. Vlaanderen heeft immers een beroep ingediend tegen het Waalse plan van terugtellende zonnepanelen tot 2031. In Vlaanderen, waar het capaciteitstarief toegepast wordt, kan de installatie duur uitdraaien (ongeveer 40 euro per kW extra vermogen boven de 4 kW): een 11 kW-laadpaal kan gebruikers ongeveer 280 euro per jaar extra kosten en een 22 kW-laadpaal ongeveer 720 euro per jaar. Niet te onderschatten dus. Natuurlijk is het mogelijk om het vermogen van de oplaadpaal te beperken en te kiezen voor traag opladen. Maar dan moet je je afvragen wat het nut is van een snellaadpaal. Logisch.

Advertentie – lees hieronder verder

50365

De prijs van gemoedsrust?

Maar hoeveel kost een laadpaal? Duur of goedkoper, het hangt af van het gewenste vermogen en de capaciteit van het thuisnetwerk. Een driefasig netwerk is ideaal als je een beetje vermogen wilt (11 of 22 kW, 30 tot 80 km per uur herladen), maar met een eenfasig netwerk (3,4 kW, goed voor 10 km per uur herladen) kun je al tot 7,4 kW (20 km per uur herladen) gaan met behulp van een transformator. Maar dat is uiteraard duurder. Een oplaadpunt kost tussen de 600 en 2.000 euro, exclusief installatiekosten van ongeveer 700 euro. Maar de prijzen kunnen snel oplopen en je moet rekenen op minstens 1.000 euro voor een laadpaal (exclusief installatie), of zelfs enkele duizenden euro’s voor een meer geavanceerde installatie met een badge en eventueel meerdere stopcontacten. Particulieren profiteren wel van een 6% BTW als het huis 10 jaar of ouder is. Ten slotte moet je ook rekening houden met de kosten om het thuisnetwerk aan te passen indien nodig.

edi2

Om bijvoorbeeld over te schakelen van eenfasig naar driefasig 400 V te gaan, moet je iets meer dan 3.000 euro rekenen bij Ores (op voorwaarde dat de meter recent is en de kabel die deze met de straat verbindt niet moet worden vervangen. Voeg daar nog eens 700 of 800 euro toe voor het werk van de elektricien die de kast opnieuw moet bedraden, én de conformiteitsverklaring van de installatie (iets meer dan 100 euro). In sommige gevallen kan dit dus een aardig budget worden, maar tot 31 augustus 2024 kan deze wel een beetje worden verlicht dankzij een belastingaftrek van 15% voor particulieren en 150% voor bedrijven. In het laatste geval is het wel op voorwaarde dat het oplaadpunt toegankelijk is voor het publiek, goedgekeurd is, zich in de onmiddellijke nabijheid van het gebouw bevindt en alleen groene stroom gebruikt. Dat zijn heel wat voorwaarden. Controleer ook altijd goed de capaciteit van de ingebouwde lader in een nieuwe auto, want dat kan tot teleurstellingen leiden.

Is een thuislaadpaal echt nodig? Niet per se. Maar het is wel een prioriteit om je installatie goed te controleren om eventuele ongelukken te voorkomen bij het opladen via een stopcontact.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.