De Chinese Neta S Wagon, die onlangs werd gepresenteerd, zal veel aandacht trekken. Deze elektrische stationwagen wekt groeiende belangstelling door zijn unieke technische aanpak, die de komst van een nieuwe generatie betaalbare elektrische auto’s met een actieradius vergelijkbaar met die van een benzineauto zou kunnen betekenen. En dat is nog niet alles: het model is ook veelzijdig met zijn kofferbak van 593 liter, terwijl de prijs bijzonder aantrekkelijk is voor gezinnen: 159.900 yuan, ofwel ongeveer 20.100 euro.
Beter nog: de basisversie van de Neta S Wagon gebruikt de recente Shenxing-batterij van CATL, die volgens de Chinese CLTC-norm een actieradius van 510 km biedt, wat neerkomt op ongeveer 435 km volgens de WLTP-norm. Meer dan voldoende. Er is ook een premiumversie, aangeboden voor 209.900 yuan (ongeveer 26.500 euro), met vierwielaandrijving en indrukwekkende prestaties, zoals een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden. Maar de echte innovatie van de Neta S Wagon zit vooral in de “CIIC”-versie, die bijzondere aandacht verdient.
Een innovatief chassis van CATL
De term “CIIC” verwijst naar “CATL Integrated Intelligent Chassis“. Dit innovatieve chassis, ontwikkeld door CATL en niet door Neta, integreert alle essentiële componenten: motoren, batterij, vering en remmen. Deze modulaire benadering, populair gemaakt door Tesla met het “skateboard”-chassisconcept, wordt hier tot het uiterste gedreven met een volledig geïntegreerde oplossing.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit alles-in-één chassis biedt Neta een groot voordeel, met aanzienlijke tijdwinst in de ontwikkeling van nieuwe elektrische voertuigen. CATL, als wereldleider in batterijen, zorgt zo voor een maximale optimalisatie van de prestaties en actieradius van de auto.
Een actieradius die de normen herdefinieert
Bij de presentatie van het chassis kondigde CATL een potentiële actieradius aan van meer dan 1.000 km volgens de CLTC-cyclus, ofwel ongeveer 850 km volgens de WLTP-norm. Dit is uitstekend, aangezien een Volkswagen Golf stationwagen 1.5 TSI een WLTP-actieradius van 909 km biedt. Neta en CATL geven voorlopig echter nog geen informatie vrij over de prestaties van het voertuig. We weten wel dat het zal beschikken over een “5C”-batterij (met een laadsnelheid die vijf keer groter is dan de batterijcapaciteit in Ah) die werkt op 800 V en dus in staat is tot ultrasnel opladen in minder dan 15 minuten.
Lancering in China, Europa nog onzeker
Dit innovatieve model is al beschikbaar voor pre-order in China, met een prijs van 189.900 yuan (ongeveer 24.000 euro). We zullen echter meer te weten komen tijdens de Chengdu Motor Show, die op 30 augustus plaatsvindt. Voorlopig is er nog geen lancering in Europa gepland. Mocht er een Europese introductie plaatsvinden, dan zou de prijs waarschijnlijk veel hoger zijn – waarschijnlijk rond de 45.000 euro – vanwege invoerkosten en douanerechten.
Maar dat maakt niet uit, want we kunnen ons voorstellen dat dit model vroeg of laat ook bij ons verkrijgbaar zal zijn en dat, als de prijzen aantrekkelijk blijven, het een groot succes zou kunnen worden dankzij zijn veelzijdigheid in actieradius en laadsnelheid. Het blijft afwachten of deze technologieën ook door concurrenten zullen worden overgenomen. Tot nu toe blijven de innovaties van Chinese autofabrikanten indruk maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be