Omdat het opgelegd en verwarrend is, wordt de overgang naar elektrische auto’s in het beste geval met wantrouwen en vaak met tegenzin bekeken. Het is waar dat de ecologische transitie in de transportsector veelomvattend is, wat verklaart waarom consumenten en burgers het gewoon niet meer begrijpen.
Deze situatie is geen verzinsel, zoals blijkt uit een studie gepubliceerd door het Observatoire Cetelem, dat 15.000 mensen ondervroeg in 16 landen over de hele wereld, waaronder België (plus Oostenrijk, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten). De resultaten van deze studie tonen aan hoezeer de consumenten totaal verloren zijn in het elektrificatieproces, en zelfs in de regelgeving die enkel betrekking heeft op hun woonplaats.
Wat zijn LEZs?
Uit het onderzoek van het Observatoire Cetelem blijkt bijvoorbeeld dat 73% van de ondervraagden zich bewust is van het bestaan van lage-emissiezones, maar slechts 34% begrijpt precies wat ze zijn. Over het algemeen is 66% van de ondervraagden van mening dat dit een stap vooruit is voor de samenleving, maar de antwoorden zijn veel minder duidelijk bij wie rechtstreeks te maken hebben met lage-emissiezones.
In Frankrijk en België is de verhouding tussen voor- en tegenstanders van LEZ’s 50-50, maar 80% van de ondervraagden is ook van mening dat deze zones zeer onrechtvaardig zijn voor huishoudens met een laag inkomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een verbod op verbrandingsmotoren? Neen dank u!
Een groot deel van de 15.000 ondervraagden was vrij kritisch over het verbod op auto’s met verbrandingsmotoren over 10 tot 15 jaar. Zo maakt 78% van de respondenten zich zorgen over de sociale impact van deze overgang op gezinnen met lagere inkomens, omdat zij hun thermische wagen niet meer kunnen verkopen of geen elektrische wagen meer kunnen kopen. Ook vindt meer dan 75% van de Belgen dat de deadline van 2035 voor het verbod op verbrandingsauto’s veel te dichtbij komt. De maatregel lijkt hen onrealistisch (61%) en inefficiënt tegen vervuiling (57%). En 41% van de ondervraagden denkt dat de redding voor het milieu van elektrische auto’s zal komen.
Volgens het Observatoire Cetelem overweegt 32% van de ondervraagden in deze 16 landen om een elektrische auto te kopen, een cijfer dat daalt tot slechts 20% in België, waar een groot deel van de bedrijfswagens gratis is voor de gebruiker. In elk geval zijn bij privégebruikers de prijs, de snelheid, de problemen die inherent zijn aan het opladen en de beperkte actieradius de belangrijkste obstakels voor de overstap. Er is niets nieuws onder de zon, wat betekent dat niemand op dit moment in staat is om de voordelen van de elektrische auto naar voren te brengen en te verdedigen. Er is dus een schrijnend gebrek aan informatie – want ja, de elektrische auto is minder vervuilend gedurende zijn levenscyclus. Inderdaad, het is geweten dat verandering altijd een bron van stress en angst is…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be