We dachten dat het aantal Chinese automerken zijn piek had bereikt en dat we geleidelijk een consolidatie zouden zien, waarbij de meest winstgevende fabrikanten de minder winstgevende zouden opslokken. Dat kan best zo zijn, maar ondertussen floreren er nieuwe merken op de markt, waarvan sommige nogal onverwacht. Dit is het geval bij smartphonefabrikant Huawei, die aan zijn eigen avontuur begint, zoals het vorig jaar al had aangekondigd.
Huawei’s eerste hatchback heet de Luxeed (dat is het merk) EH3 (dat is het model) en het heeft een déjà vu-gevoel over zich, omdat het aansluit bij Chinese styling tradities. De eerste beelden werden gedeeld op het Chinese sociale netwerk Weibo door Chengdong Yu, CEO van de Huawei Intelligent Automotive Solution Business Unit. De EH3 heeft een nogal sportief uiterlijk, met een opvallende LED-strip over de voorkant en een langere wielbasis wat ongetwijfeld garant staat voor veel binnenruimte.
200 km zonder menselijke tussenkomst
Eén esthetisch detail van de Luxeed EH3 springt in het oog: de nok aan de bovenkant van de voorruit. Dit is duidelijk geen luchtinlaat om de technische ruimte te koelen, zoals bij een raceauto, maar eerder de ruimte die nodig is om een Lidar te installeren, een krachtige radar die een zekere mate van autonoom rijden biedt.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit apparaat – ADS 2.0 – is ontwikkeld door Huawei en baseert zijn berekeningen op feedback van 11 HD-camera’s, 3 millimeterradars en 12 ultrasone radars. Met dit systeem kan de Luxeed EH3 naar verluidt tot 200 km afleggen zonder menselijke tussenkomst, een prestatie die ook mogelijk wordt gemaakt door het Navigation Cruise Assist-systeem, dat bijna volledige autonomie biedt in de stad en op de snelweg. In eerste instantie heeft Huawei aangegeven dat het systeem beschikbaar zal zijn in 45 Chinese steden.
700 km bereik
Het doel van de smartphone-specialist lijkt duidelijk om de Tesla Model 3 in de problemen te brengen, want naast een grotere actieradius is de Luxeed EH3 ook uitgerust met een 800V-architectuur voor het elektrische gedeelte, wat zeer hoge oplaadsnelheden mogelijk moet maken, evenals een actieradius van 700 km dankzij een batterij waarvan de capaciteit nog niet bekend is, maar die wordt geleverd door CATL.
En het beste moet nog komen: volgens CarNewsChina zal deze EH3 op de binnenlandse markt slechts 200.000 yuan kosten, oftewel 25.000 euro. Als dit voertuig in China arriveert, zal de prijs zeker iets hoger liggen, maar niet zo veel dat hij verdubbelt tot 50.000 euro. Naar verwachting zal de auto in het derde kwartaal van 2023 in China te koop zijn.
Op zoek naar een nieuwe elektrische premiumwagen? Bekijk ons uitgebreide aanbod
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be