De overgang naar de elektrische auto brengt ook een industriële omwenteling met zich mee. De verbrandingsmotoren verdwijnen stilaan uit het aanbod en het gamma krijgt nieuwe modellen met een volledig elektrische aandrijving. Dat laatste betekent ook dat er enkele klassiekers bij de automerken moeten sneuvelen.
Elektrische ID-familie
Zo ook bij Volkswagen dat al enkele jaren het elektrische ID-gamma uitrolt, dat geleidelijk aan de bestaande modellen zal vervangen. Zo zijn de ID.2 en ID.3 natuurlijk de elektrische opvolgers van de Polo en de Golf. Toch twee iconen, die niet alleen hun stempel op het merk Volkswagen, maar ook op hun segment en zelfs de hele sector hebben weten te drukken.
Van de VW Polo is al geweten dat hij wordt afgevoerd. En wellicht staat ook de nog befaamdere Golf hetzelfde lot te wachten, al wordt dat door het VW-management nog niet met zoveel woorden gezegd. De achtste generatie van de Golf krijgt volgend jaar inderdaad een update en zal het dan wellicht nog moeten uitzingen tot eind van het decennium … of langer. Want VW-topman Thomas Schäfer kondigde eerder al aan dat “een volgende generatie van de Golf sowieso geen verbrandingsmotoren meer zal krijgen en nog enkel over een 100% elektrische aandrijving zal beschikken”.
Advertentie – lees hieronder verder
Iconische namen behouden
Aan Automobilwoche verklaarde Schäfer onlangs dan weer dat “het merk iconische namen als Golf, Tiguan en GTI niet meteen wil opgeven, maar ze ook wil overhevelen naar de elektrische wereld”. Een beetje in de stijl van wat Ford met de elektrische Mustang deed: een roemruchte typebenaming ‘misbruiken’ voor marketingdoeleinden bij de lancering van nieuwe elektrische modellen, die nog alles te bewijzen hebben. Waarom ook niet, de merken zijn immers eigenaar van hun typebenamingen en kunnen die gebruiken zoals ze willen. Dus waarom zou Volkswagen de ID.3.5 niet weer Golf noemen omwille van nostalgische of marketingredenen?
Wereldwijde toekomst
Misschien is er toch nog wel een toekomst weggelegd voor een ‘echte’ VW Golf 9. Laten we niet vergeten dat Europa de elektrische transitie tegen 2035 wil afgerond hebben, maar dat de rest van de wereld een andere timing hanteert voor deze uitfasering van voertuigen met verbrandingsmotoren, zodat die modellen nog lange tijd geproduceerd zullen moeten worden. En aangezien de VW Golf en zijn varianten in zowat alle uithoeken van de wereldbol populair zijn, is zijn carrière misschien nog lang niet voorbij.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be