Elektrisch

Is nieuwe accu in Polestar 2 duurder dan auto zelf?

De Chinese eigenaar van een Polestar 2 moest ongetwijfeld even slikken toen hij hoorde hoeveel de herstelling na een ongeval zou kosten. Omgerekend 78.000 euro of meer dan de nieuwprijs van de auto, bericht Jiemian News. Het grote probleem: een ingedeukte accu.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 12 sep. 2022 | Leestijd: 3 min

In een elektrische auto is de hoogspanningsaccu een bijzonder duur onderdeel dat je beter niet beschadigt. Dat blijkt nogmaals uit het volgende, opmerkelijke verhaal uit China. De eigenaar van een Polestar 2, een zekere mijnheer Huan, kreeg daar na een ongeval een offerte van 540.000 yuan of 78.000 euro voorgeschoteld, als we Jiemian News mogen geloven, een bekende Chinese website met zakelijk nieuws.

Niet alleen accu

Dit hoge bedrag roept heel wat vragen op. Het slaat niet alleen op de vervanging van de accu zelf. Ook andere onderdelen (chassis, koplampen …) liepen schade op toen de bestuurder een ongeval had. In de Polestar 2 zit de accu in een batterijbehuizing met een aluminiumbasis. Blijkbaar werd die geraakt en ingedeukt, net als de accu zelf. .

Advertentie – lees hieronder verder

Le propriétaire chinois d’une Polestar a reçu une facture particulièrement salée ...

Volgens Jiemian News zou alleen de vervanging van het accupakket ‘maar’ 400.000 yuan of afgerond 58.000 euro kosten. Nog altijd onverklaarbaar veel. Ter vergelijking: voor een nieuwe Polestar 2 (de dual motor-versie, met vierwielaandrijving, groot rijbereik en twee elektromotoren) betaal je in ons land vandaag 57.500 euro. De herstelling zou dus duurder zijn dan een nieuw exemplaar …

Hierbij stellen we ons ook de vraag of het niet haalbaar was om bepaalde batterijcellen te vervangen, in plaats van meteen het hele pakket. Dat is mogelijk bij de Polestar 2 en uiteraard veel goedkoper. Polestar biedt trouwens acht jaar of 160.000 km garantie op problemen met de accu, maar die geldt natuurlijk niet als je een ongeval veroorzaakt.

Ook andere merken

Aangezien niet alle technische details van dit schadegeval bekend zijn, is de juistheid van de cijfers moeilijk te verifiëren. Maar het is zeker niet de eerste keer dat berichten verschijnen over dure herstelkosten bij elektrische auto’s. Fabrikanten doen hier nogal geheimzinnig over.

Le propriétaire chinois d’une Polestar a reçu une facture particulièrement salée ...

Een onderzoek van het Duitse automagazine AutoBild (waarin Polestar ontbrak) gaf eerder dit jaar enkele interessante inzichten. Bij de Tesla Model S zou een batterijwissel zo’n 20.000 euro kosten, bij de Hyundai Kona Electric (64 kWh) 33.771 euro en de Volvo XC40 Recharge (met gelijkaardige technologie als de Polestar 2) 37.854 euro. Torenhoge bedragen, maar toch nog aanzienlijk lager dan de Chinese Polestar 2 in dit merkwaardige geval.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon