Is nieuwe accu in Polestar 2 duurder dan auto zelf?

De Chinese eigenaar van een Polestar 2 moest ongetwijfeld even slikken toen hij hoorde hoeveel de herstelling na een ongeval zou kosten. Omgerekend 78.000 euro of meer dan de nieuwprijs van de auto, bericht Jiemian News. Het grote probleem: een ingedeukte accu.

Gepubliceerd op 12 september 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Is nieuwe accu in Polestar 2 duurder dan auto zelf?

In een elektrische auto is de hoogspanningsaccu een bijzonder duur onderdeel dat je beter niet beschadigt. Dat blijkt nogmaals uit het volgende, opmerkelijke verhaal uit China. De eigenaar van een Polestar 2, een zekere mijnheer Huan, kreeg daar na een ongeval een offerte van 540.000 yuan of 78.000 euro voorgeschoteld, als we Jiemian News mogen geloven, een bekende Chinese website met zakelijk nieuws.

Niet alleen accu

Dit hoge bedrag roept heel wat vragen op. Het slaat niet alleen op de vervanging van de accu zelf. Ook andere onderdelen (chassis, koplampen …) liepen schade op toen de bestuurder een ongeval had. In de Polestar 2 zit de accu in een batterijbehuizing met een aluminiumbasis. Blijkbaar werd die geraakt en ingedeukt, net als de accu zelf. .

polestar

Volgens Jiemian News zou alleen de vervanging van het accupakket ‘maar’ 400.000 yuan of afgerond 58.000 euro kosten. Nog altijd onverklaarbaar veel. Ter vergelijking: voor een nieuwe Polestar 2 (de dual motor-versie, met vierwielaandrijving, groot rijbereik en twee elektromotoren) betaal je in ons land vandaag 57.500 euro. De herstelling zou dus duurder zijn dan een nieuw exemplaar …

Advertentie – lees hieronder verder

Hierbij stellen we ons ook de vraag of het niet haalbaar was om bepaalde batterijcellen te vervangen, in plaats van meteen het hele pakket. Dat is mogelijk bij de Polestar 2 en uiteraard veel goedkoper. Polestar biedt trouwens acht jaar of 160.000 km garantie op problemen met de accu, maar die geldt natuurlijk niet als je een ongeval veroorzaakt.

Ook andere merken

Aangezien niet alle technische details van dit schadegeval bekend zijn, is de juistheid van de cijfers moeilijk te verifiëren. Maar het is zeker niet de eerste keer dat berichten verschijnen over dure herstelkosten bij elektrische auto’s. Fabrikanten doen hier nogal geheimzinnig over.

tesla-model-3-battery-1

Een onderzoek van het Duitse automagazine AutoBild (waarin Polestar ontbrak) gaf eerder dit jaar enkele interessante inzichten. Bij de Tesla Model S zou een batterijwissel zo’n 20.000 euro kosten, bij de Hyundai Kona Electric (64 kWh) 33.771 euro en de Volvo XC40 Recharge (met gelijkaardige technologie als de Polestar 2) 37.854 euro. Torenhoge bedragen, maar toch nog aanzienlijk lager dan de Chinese Polestar 2 in dit merkwaardige geval.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands POLESTAR voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Deze week 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.