Laadstations gesloten bij hittegolf

Een effect van de klimaatverandering zijn de hete en droge zomers. En dat zorgt voor nieuwe problemen in de elektriciteitsbevoorrading die ook de EV-rijders treffen. Zo werden Tesla en Nio in China gedwongen om hun laadstations te sluiten omwille van een dreigende blackout. En hoe zit het bij ons?

Gepubliceerd op 28 augustus 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Laadstations gesloten bij hittegolf

Het probleem deed zich vooral voor in de provincie Sichuan (China), waar een groot deel van de duurzame elektriciteitsproductie wordt geleverd door waterkrachtcentrales, die door de aanhoudende droogte echter een zeer laag rendement bereikten de laatste tijd. Dat zette de lokale overheden aan tot drastische maatregelen om het algemene stroomgebruik sterk te beperken om een complete blackout te voorkomen.

Verplichte afschakeling 

Zo werden overheidsinstellingen, bedrijven en gezinnen aangemaand om hun elektriciteitsconsumptie zo laag mogelijk te houden zodat het normale leven zijn gang kon blijven gaan.

Dat betekende ook dat de uitbaters van laadstations voor elektrische auto’s, zoals Tesla en Nio, hun sites tijdelijk moesten sluiten of uiterst beperkt mochten openhouden. Lokale media melden dat een 15-tal laadstations van Tesla en meerdere van Nio al buiten gebruik zijn.

superchargeur_tesla

Advertentie – lees hieronder verder

In de regio zouden nog slechts twee Superchargers van Tesla functioneren, en dan nog enkel ’s nachts als het algemene verbruik van de gezinnen en bedrijven op zijn laagst is. Eén van de belangrijkste lokale providers van laadpalen, Teld New Energy, adviseert zijn klanten dan ook om steeds vooraf de status van laadstations te verifiëren omdat velen momenteel buiten gebruik kunnen zijn.

Ook bij ons mogelijk

Dit is natuurlijk geen typisch probleem voor China, want ook bij ons bestaat er intussen een ernstig risico op blackouts van het elektriciteitsnetwerk. Dat heeft echter voorlopig meer te maken met de afschakeling van de kerncentrales en een mogelijk tekort aan aardgas om de thermische centrales die onze elektriciteit produceren aan de gang te houden.

china_power

Maar het resultaat is hetzelfde: als er op een bepaald moment onvoldoende stroom is, zullen de laadstations wellicht als één der eersten afgeschakeld worden.

En dan komen de EV-rijders in de problemen, want een uitgebreid en betrouwbaar netwerk van laadpalen is natuurlijk cruciaal om vlot en zorgeloos elektrisch te kunnen rijden. Dan toch nog meer even die ‘oude’ diesel- of benzinewagen in gebruik houden?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.