De Europese Unie wil de overgang naar de elektrische auto afronden tegen 2035, wanneer de verkoop van klassieke wagens met een verbrandingsmotor volledig verboden zal zijn. Ook de Amerikaanse president Joe Biden gaf onlangs aan dat hij tegen 2030 wil bekomen dat de helft van de nieuwe auto’s in de Verenigde Staten een elektrische aandrijving zal hebben.
Dat betekent dus dat de auto-industrie vrij snel een gigantische switch zal moeten maken om zijn productie om te schakelen naar voertuigen met een elektrische aandrijving. Een beweging die ook de toeleveranciers zullen moeten maken, aangezien een EV tal van andere componenten nodig heeft dan een klassieke wagen. En dan denken we natuurlijk in de eerste plaats aan het batterijpakket.
Mijnbouw pessimistisch
Nu net vanuit die hoek kwamen er recent onheilspellende berichten. Zo verklaarde Keith Philips, de CEO van het mijnbouwbedrijf Piedmont Lithium, aan Yahoo Finance dat “de geplande transitie naar de elektrische auto onhaalbaar is omdat er gewoon te weinig lithium op deze wereld beschikbaar is om alle nodige accu’s te bouwen”. Zelfs het plan van President Biden om tegen 2030 voor de helft nieuwe EV’s te verkopen is volgens hem veel te optimistisch.
Advertentie – lees hieronder verder
“Bovendien zal die verhoogde vraag naar lithium voor de accuproductie ook een schaarste naar die grondstof op de markt teweegbrengen”, voegde Philips daaraan toe. “Dat effect zie je nu al bij de bestaande producenten van lithium die met een sterkere vraag geconfronteerd worden. Weet daarbij dat je op korte termijn niet zomaar even nieuwe mijnexploitaties kan openen. Dat neemt makkelijk 5 tot 10 jaar in beslag, omdat je ook al eerst de nodige vergunningen moet krijgen van de verschillende overheden. President Biden zei de procedures daarvoor wel te zullen versoepelen, maar hoe dan ook wordt het een zeer moeilijke oefening.”
Transitie in gevaar?
De onthullingen van Keith Philips over de dreigende wereldwijde schaarste van lithium is natuurlijk een bijkomende negatieve factor in de transitie naar de elektrische auto, bovenop de huidige toeleveringsproblemen in de autosector ten gevolge van de oorlog in Oekraïne, de nieuwe lockdowns in China en de nasleep van de heropleving van de economie na de pandemie. Het is resultaat zal zijn dat de prijs van lithium nog verder zal stijgen en dat dus ook de componenten die daarvan gebruik maken duurder zullen worden. Dan denken we in de eerste plaats aan de accu’s van de elektrische wagens, die we allemaal de volgende jaren moeten kopen. Maar tegen welke prijs?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be