Zou het produceren van waterstof uit de omgevingslucht mogelijk zijn en een oplossing zijn om de mensheid van energie te voorzien? Op de École polytechnique fédérale EPFL in Lausanne (Zwitserland) geloven ze er in ieder geval in. Een team van onderzoekers heeft kunstmatige zonnebladeren ontwikkeld die op vrijwel dezelfde manier werken als planten en door middel van fotosynthese de energie van de zon omzetten in zuurstof. Behalve dat hier het blad tegelijkertijd poreus, elektriciteitgeleidend en transparant is, wat toelaat om vocht uit de lucht op te vangen. Vervolgens wordt via een elektrochemische reactie de zuurstof en de waterstof uit het water (H₂O) gescheiden.
Blijkbaar lijken de eerste uitgevoerde tests overtuigend. Het grote voordeel van deze technologie is dat de vochtigheid in de lucht veel zuiverder is dan dat het water van een meer, terwijl het ook een bijna onuitputtelijke energiebron is. Hierdoor is de benodigde apparatuur vrij eenvoudig, omdat het niet nodig is om een zuiveringssysteem te ontwikkelen. Het proces is dus eenvoudig en goedkoop als we wetenschappers mogen geloven.
Foto’s: EFPL/Alain Herzog
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de auto?
De geproduceerde waterstof zou dus gebruikt kunnen worden als energiedrager voor de auto. Waarom de auto? Omdat het project van EPFL werd uitgevoerd in samenwerking met Toyota Motor Europe. Toch claimt de constructeur de exclusiviteit van deze ontdekking niet, ook al werkt Toyota al lange tijd aan waterstof, zowel voor brandstofcelvoertuigen, maar ook voor verbrandingsmotoren die rechtstreeks op waterstof worden aangedreven.
Op dit moment mist het door EPFL ontwikkelde systeem nog efficiëntie en neemt het ook veel ruimte in beslag. Volgens de onderzoekers moet deze ontdekking nog worden verbeterd, omdat ze momenteel een efficiëntie van slechts 12% biedt. Het doel is dan ook om te blijven verderwerken en de efficiëntie met een factor 10 te verhogen. Een perspectief dat theoretische modellen voor mogelijk houden, ook al zou dat nog een paar jaar duren, met een mogelijke commercialisering binnen 5 tot 10 jaar. Als dit gebeurt, zal het in ieder geval een grote vooruitgang zijn, omdat deze techniek gebruik maakt van een productie van waterstof die veel minder energie verbruikt dan via elektrolyse, of nog veel minder dan dampreforming, waarbij het aardgas wordt blootgesteld aan zeer hete waterdamp en daarmee diwaterstof vrijgeeft.
Lire aussi : https://gocar.be/fr/actu-auto/hydrogene/bientot-des-cartouches-d-hydrogene-pour-recharger-sa-voiture
Lees ook : https://gocar.be/nl/autonieuws/waterstof/zitten-er-binnenkort-waterstofpatronen-in-onze-autos
Lire aussi : https://gocar.be/fr/actu-auto/energie/la-voiture-a-hydrogene-viable-grace-a-des-chercheurs-belges
Lees ook : https://gocar.be/nl/autonieuws/energie/doorbraak-waterstofauto-dankzij-belgische-onderzoekers
Lire aussi : https://gocar.be/fr/actu-auto/diesel/innovation-moteur-diesel-hydrogene-solution-emissions-co2
Lees ook : https://gocar.be/nl/autonieuws/diesel/innovatie-diesel-waterstofmotoren-planeet-redden
Pour l’automobile ?
L’hydrogène produit pourrait donc être utilisé comme vecteur d’énergie pour l’automobile. Pourquoi l’automobile ? Parce que le projet de l’EPFL a été mené en collaboration avec Toyota Motor Europe. Cela dit, le constructeur ne se réserve pas l’exclusivité de la trouvaille même si Toyota travaille depuis longtemps sur l’hydrogène que ce soit par les véhicules à piles à combustible, mais aussi les moteurs thermiques directement alimentés par hydrogène.
Pour l’instant, le système développé par l’EPFL manque encore d’efficacité et il prend aussi de la place. Selon les chercheurs, il faut encore améliorer la découverte, car, actuellement, elle ne propose une efficacité que de 12%. L’objectif est donc de continuer à travailler et à multiplier par 10 l’efficience, une perspective que les modèles théoriques envisagent comme possible, même si cela devrait prendre encore quelques années avec une possible commercialisation d’ici 5 à 10 ans. Si cela se concrétise, ce sera en tout cas une belle avancée, car cette technique laisse avec une production d’hydrogène beaucoup moins énergivore que celle réalisée par électrolyse ou, plus encore, par vaporeformage et dans lequel le gaz naturel est exposé à de la vapeur d’eau très chaude, et libère ainsi le dihydrogène.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be