Elektrisch

Niet milieu, maar centen zijn belangrijkste motivatie voor EV-rijders

De overheden willen de elektrische auto vooral opdringen omwille van milieuredenen. Maar voor de eigenaars ligt dat blijkbaar helemaal anders, zoals blijkt uit een recent onderzoek naar de aankoopmotivatie voor een EV.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 04/08/2022 | Leestijd: 3 min

Een Amerikaanse studie toont aan dat het milieu niet dé doorslaggevende factor is om voor een elektrische auto te kiezen. Uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Polestar op de Amerikaanse markt bij ruim 5.000 bestuurders van een elektrische auto, blijkt namelijk dat 55% van hen helemaal geen ecologische motivatie had bij de aankoop van dit voertuig. Wel is daarbij een verschil te noteren naargelang de leeftijd: bestuurders tussen 18 en 24 jaar houden toch rekening met de geringere impact op het milieu van elektrisch rijden.

Voor de meeste respondenten was de kostenbesparing die elektrisch rijden hen zou opleveren echter doorslaggevend, dat was voor 48% van hen inderdaad de belangrijkste factor om elektrisch te gaan rijden. Verder noemde 40% de innovatieve technologie op vlak van connectiviteit en infotainment van vele elektrische auto’s als belangrijkste motivatie om voor dit type wagen te kiezen, terwijl een goede 30% de sterke prestaties van de EV’s aanhaalde.

Advertentie – lees hieronder verder

Wedloop naar meer vermogen

La plupart des conducteurs de véhicules électriques ne sont pas du tout écolos !

Deze laatste factor is wellicht een verklaring voor de wedloop naar steeds krachtigere en snellere elektrische wagens die er momenteel tussen de constructeurs woedt. Het is inderdaad een mooie demonstratie van de technologische knowhow van de merken op vlak van elektrische aandrijvingen, die echter volledig ingaat tegen de initiële ecologische doelstellingen van de transitie die als objectief heeft schoner én zuiniger te rijden.

Polestar trekt er zijn conclusies uit. Gregor Hembrough, directeur van Polestar Noord-Amerika stelt dat “de consument nu inderdaad meer belang hecht aan een optimale connectiviteit in een fraai gestileerde digitale omgeving binnen een duurzaam en milieubewust wagenconcept.”

Dit onderzoek bevestigt ook in grote mate de huidige tendensen op de Europese markt, waar de elektrificatie eerst werd ingezet in de duurdere premium segmenten door eigenaars die veelal werden gemotiveerd door de fiscale voordelen die aan EV’s verbonden zijn.

La plupart des conducteurs de véhicules électriques ne sont pas du tout écolos !

In België zag je in deze context enkele jaren geleden de doorbraak van de plug-inhybrides op de markt van bedrijfswagens, die vanaf 2026 massaal vervangen zullen worden door 100% elektrische auto’s, de enige die vanaf dan nog volledig aftrekbaar zullen zijn.

Het milieu is dus zeker een belangrijke factor in de energietransitie in de autosector, maar de financiële motivatie is zeker zo belangrijk om deze overgang te ondersteunen en te bespoedigen, dat is zeker.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie