Verbruik en opladen van elektrische auto’s: loze beloftes…

In Frankrijk is de organisatie UFC-Que Choisir de tegenhanger van onze Test Aankoop. Zij pakken uit met een onderzoek bij 20 elektrische auto’s, dat aantoont hoeveel hoger het aangekondigde verbruik in werkelijkheid is. Is dit een geval van georganiseerde fraude?

Gepubliceerd op 22 maart 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Verbruik en opladen van elektrische auto’s: loze beloftes…

Bij de transitie naar de elektrische auto zijn sommigen van mening dat de grootte van de batterij vaak een doorslaggevend argument is. Maar als je daarover verder nadenkt, is het vooral het verbruik dat een van de essentiële aankoopcriteria zou moeten zijn. Inderdaad, wat heeft het voor zin om een grote batterij te hebben als het verbruik erg hoog is? Is het niet beter om een kleinere accu te hebben met een laag verbruik? Net zoals bij een thermische auto is dit inderdaad het geval en voor de koper is de tweede optie natuurlijk het meest interessant.

Toch wordt het door autofabrikanten aangekondigde verbruik zelden behaald, ondanks de Dieselgate-affaire die de noodzaak heeft benadrukt om evaluatie- en berekeningsmethoden te herzien. De WLTP-norm die de NEDC-norm opvolgde (die dateert uit de jaren 1970) gaat nog niet ver genoeg ondanks de RDE-tests die het omvat (voor echte rijervaring of tests in echte omstandigheden en niet alleen in laboratoria op de testbank). Een auto die officieel 6 l/100 km verbruikt, zal dus in de realiteit makkelijk 7 liter of meer verbruiken, omdat het verbruik varieert naargelang de omstandigheden (stad of platteland, kou, enz.).

Ook elektrische auto’s

Omdat elektrische auto’s onder hetzelfde testprotocol vallen als verbrandingsauto’s, wijken logisch ook hun verbruikscijfers relatief veel af in de werkelijkheid. Eind 2022 hadden onze collega’s van Automobile Propre de test al gedaan en ontdekten ze dat de reële autonomie van elektrische auto’s tot … 25% afweek! Even verrassend was ook de test van Green NCAP die eveneens concludeerde dat de Dacia Spring de meest efficiënte de elektrische auto was, omdat het de enige was die in staat was om (bijna) de aangekondigde autonomie te respecteren, met 221 afgelegde kilometers tegenover de aangekondigde 224 km.

electric-car-charge

Advertentie – lees hieronder verder

Nieuwe studie: 33,4% verschil!

Onlangs ging ook de Franse consumentenorganisatie UFC-Que choisir het echte verbruik van elektrische auto’s na. En het verdict was duidelijk: de waarden in reële gebruiksomstandigheden wijken ver af van de aangekondigde waarden. Alleen zijn deze gegevens essentieel voor de consumenten, zegt de organisatie in een persbericht: “rijbereik is namelijk de voornaamste zorg van de elektro-automobilisten, legt de organisatie uit. Dit is dan ook een van de belangrijkste criteria bij de keuze van een elektrische auto, waarvoor men moet kunnen vertrouwen op de gegevens van de fabrikanten. En daar wringt het schoentje. De reden? Er is een wezenlijk verschil tussen de aangekondigde waarde en de werkelijkheid. »

electric-consumption-01

Het probleem is dat de verschillen echt niet gering zijn. De organisatie noteerde inderdaad tot 33,4% verschil ten opzichte van de aangekondigde waarde met de Volkswagen ID.4 GTX. Het verschil bij de Citroën ë-C4 bedroeg 27,2%. En zelfs de grote experts van de elektrische auto zoals Tesla (Model 3) lieten een verschil van 26,8% optekenen. Omgekeerd was de Hyundai Kona Electric 64 kWh het “eerlijkst” met een verschil van 9,9%, oftewel 436 reële kilometers tegenover 484 km aangekondigd. In totaal had UFC-Que Choisir 7.644 km moeten kunnen afleggen met de 20 geteste voertuigen, maar het bleef bij slechts 6.257 km. Het gemiddelde verschil tussen het aangekondigde en het werkelijke verbruik aan elektricireit bedraagt dus 18%!

Ook laadvermogen is belangrijk

De organisatie hekelt eveneens een groot verschil tussen het aangekondigde en het daadwerkelijk geleverde laadvermogen. De experts namen het voorbeeld van de Mégane E-Tech die met een vermogen van 121 kW laadt bij een volledig lege batterij, wat al minder is dan de aangekondigde 130 kW. Het probleem is dat dit vermogen daarna steeds verder afneemt: wanneer de accu 10% van zijn capaciteit heeft bereikt, is het laadvermogen nog eens met 10 kW gezakt! Daarna daalt het na 10 minuten naar 90 kW, na 20 minuten naar 65 kW en na 30 minuten naar amper 55 kW. Ook hier kan de gebruiker zich bedrogen voelen

Rangschikking van elektrische voertuigen op basis van hun verbruik – UFC-Que Choisir 2023

VoertuigReëel rijbereikAangekondigd rijbereik% verschil
Hyundai Kona Electric 64 kWh 204 pk436 km484 km9,9 %
Kia EV6 229 pk470 km528 km11 %
Honda e Advance180 km205 km12,2 %
Mercedes EQA 250350 km402 km12,9 %
BMW i4 eDrive40 340 pk493 km572 km13,8 %
Mazda MX-30 e-Skyactiv 145 ch171 km200 km14,5 %
MG ZS EV224 km263 km14,8 %
Audi e-tron GT 476 ch Quattro370 km448 km17,4 %
Fiat 500C e 118 pk247 km300 km17,7 %
Ford Mustang Mach-E 99 kWh 351 pk450 km550 km18,2 %
Renault Twingo E-Tech Électrique154 km190 km18,9 %
Dacia Spring185 km230 km19,6 %
Opel Combo-e Life L1 136 pk 50 kWh218 km275 km20,7 %
Skoda Enyaq iV 80397 km509 km22 %
Peugeot e-2008 électrique 136 pk264 km340 km22,4 %
Volvo XC40 Recharge Twin AWD313 km414 km24,4 %
Aiways U5 Premium 150 kW293 km400 km26,8 %
Tesla Model Y Grande Autonomie AWD371 km507 km26,8 %
Citroën ë-C4 136 pk262 km360 km27,2 %
Volkswagen ID.4 299 pk GTX311 km467 km33,4 %

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.