Verplicht certificaat van oorsprong voor batterijen vanaf 2026

Vanaf 2026 moeten elektrische auto’s een virtueel paspoort hebben. Daarin worden niet alleen de eigenschappen van de batterij beschreven, maar ook de gebruikte onderdelen en de herkomst van de materialen. Het doel: meer transparantie en een milieuvriendelijkere productie.

Gepubliceerd op 11 april 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Verplicht certificaat van oorsprong voor batterijen vanaf 2026

De batterij van een elektrische auto blijft een van de belangrijkste onderdelen en bepaalt in grote mate het rijbereik én de prijs van een elektrische auto. Vandaag is de batterij goed voor 40 procent van de totale kostprijs, wat te verklaren valt door de concentratie van dure of zeldzame materialen. De batterij is echter ook het meest vervuilende en CO2-onvriendelijke onderdeel bij de productie. De oorsprong van de batterij en de onderdelen is vaak onduidelijk. De consument kan de origine van de onderdelen of materialen moeilijk achterhalen.

Daarom werd in januari een programma voorgesteld voor meer transparantie van batterijen. Het initiatief komt van de Global Battery Alliance (GBA), een alliantie van 130 openbare instellingen en privébedrijven (Audi, BASF, BMW, CATL, Volkswagen, Tesla, Renault, Stellantis enzovoort). Het uiteindelijke doel is meer inspanningen leveren om de koolstofvoetafdruk van de batterijen te verminderen.

mg4-batterie-copie

Schat aan informatie

Het initiatief van de Global Battery Alliance is lovenswaardig omdat het consumenten die verantwoord willen kopen wellicht meer bewust zal maken. Toch moeten we erop wijzen dat het drie jaar geduurd heeft om dit akkoord te bereiken, vooral omdat dit digitale paspoort een heuse schat aan informatie zal bevatten.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit digitale certificaat zal namelijk niet alleen de koolstofvoetafdruk van de batterij vermelden, maar ook het aantal cellen waaruit de modules en het pakket bestaan, hun oorsprong, hun chemische samenstelling en de naam van de fabrikant. De deelnemers van het GBA-project willen dus ook zorgen voor een zekere traceerbaarheid van de batterij, waarbij er ook aandacht is voor respect voor de mensenrechten. Helaas hanteren immers niet alle fabrikanten dezelfde normen op het gebied van mens en milieu.

Blockchain voor batterijen

De presentatie van het project van de Global Battery Alliance op het laatste World Economic Forum in Davos was geen verrassing. Het sluit namelijk aan bij de Europese doelstelling om fabrikanten te verplichten vanaf 1 juli 2024 informatie over hun batterijen te verstrekken, meer bepaald over hun koolstofvoetafdruk. De alliantie wil echter verder gaan en volledige traceerbaarheid garanderen. Bovendien wil de groep een energieprestatieklasse toevoegen aan alle informatie, zoals momenteel het geval is voor onze huishoudtoestellen. Het paspoort zal bestaan uit een QR-code die rechtstreeks op de batterij in kwestie wordt afgedrukt.

classeenergetique

Snellere transitie?

Dit paspoort wordt in 2026 ingevoerd en geldt alleen voor de Europese Unie. Je kunt je dus afvragen welke impact het zal hebben op de ontwikkeling van milieunormen aan de andere kant van de wereld, met name in China. Volgens de initiatiefnemers van het project zou het toch effect hebben, want de Chinese merken hebben grote ambities met hun elektrische auto’s in Europa. Hun commerciële succes hangt dus ook af van de Europese afzet.

De invoering van het paspoort is nog maar een eerste stap naar meer regelgeving voor de batterijen van elektrische auto’s. Vanaf 2030 zouden bepaalde verplichte doseringen van grondstoffen gelden. Als alles volgens plan verloopt, zou de wetgeving bijvoorbeeld bepalen dat batterijen maar voor 4 procent uit lithium en nikkel of voor 12 procent uit kobalt mogen bestaan. Het door de Global Battery Alliance ontwikkelde paspoort wordt dan een waardevol instrument om de minder milieuvriendelijke batterijen te elimineren.

batteryonglet

Vier categorieën

Momenteel is de website van de Global Battery Alliance nog in ontwikkeling, maar je kunt nu al de indeling zien. Er komt een rubriek ‘batterij’ met informatie over de kenmerken van het product, een rubriek ‘materialen’ met alle details op dit vlak en een rubriek ‘ESG’ over respect voor de mensenrechten en verantwoord ondernemen. De rubriek ‘gegevens’ toont de data van elk onderdeel. Uiteraard moet er nog veel werk verzet worden om alle gegevens te verzamelen. Hopelijk hebben de bedenkers van dit paspoort genoeg waarborgen ingebouwd om te voorkomen dat ermee geknoeid wordt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.