De energietransitie in Europa betekent het einde van de verbrandingsmotor in onze contreien. En al eerder werd de dieselmotor uitgerangeerd omwille van ‘te vervuilend’. Al bestaat daarover discussie omdat de recentste generatie diesels die aan de Euro 6-norm voldoen zeer schoon en efficiënt functioneren in alle omstandigheden en daarom zeker een valabel alternatief vormen in de overgang naar elektrisch rijden die Europa ons oplegt.
Toch is het aanbod aan dieselmodellen intussen al veel schaarser geworden en bij verschillende merken zijn de zelfontbranders al uit de catalogus geschrapt. Zo kondigde Volvo zopas aan de dieselproductie wereldwijd na dit jaar stop te zetten. De allerlaatste exemplaren zullen begin 2024 van de band lopen en dan wordt het dieselhoofdstuk bij het Zweeds-Chinese merk definitief afgesloten.
Voortrekkersrol
Volvo gaf in 2017 al aan dat het met de ontwikkeling van dieselmotoren zou stoppen en volop ging inzetten op de elektrificatie. De bedoeling is om tegen 2030 nog enkel elektrische modellen aan te bieden. Dat scenario lijkt in de West-Europa en Noord-Amerika best te zullen lukken. Maar de vraag of de rest van de wereld de overgang naar elektrisch rijden zal kunnen of willen volgen, omwille van verschillende belemmeringen, zoals de dure aankoop van een elektrische auto of een nog ontoereikende laadinfrastructuur. In ieder geval neemt Volvo zijn voortrekkersrol in de elektrificatie zeer ernstig.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be