Waar kan je een elektrische auto het goedkoopst opladen?

Wat is de beste oplaadlocatie voor de batterij als je met een elektrische bedrijfswagen rijdt: thuis of op het werk?

Gepubliceerd op 18 april 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Waar kan je een elektrische auto het goedkoopst opladen?

De transitie naar elektrische auto’s is begonnen, vooral bij bedrijven die profiteren van de voordelen op vlak van fiscale aftrekbaarheid. Die mogelijkheid zal voor auto’s met verbrandingsmotoren – en zelfs plug-in hybrides – de komende jaren snel afnemen, om in 2028 op nul uit te komen.

Bedrijfswagens of auto’s die door zelfstandigen worden afgetrokken, worden dus steeds meer elektrisch, omdat daarvoor de 100% aftrekbaarheid nog steeds geldt, terwijl de laadpalen eveneens aftrekbaar zijn. Voor de laadpalen wordt de fiscale aftrekbaarheid echter ook geleidelijk afgebouwd en bedraagt ze niet langer 200% zoals vorig jaar, maar 150% tot 31 augustus 2024, waarna het tarief verder wordt verlaagd.

borne

Waar opladen?

Wie een elektrische bedrijfsauto heeft, gaat wellicht niet naar publieke laadstations. Inderdaad, deze gebruikers brengen kosten in rekening bij hen thuis, waar het bedrijf vaak de laadpaal heeft geïnstalleerd en betaald (of toch minstens gedeeltelijk), of op hun werkplek gedurende de dag. EDI, de tak van D’Ieteren gespecialiseerd in de installatie van laadpalen verklaarde aan L’Avenir dat 11% van de Belgische bedrijven al is uitgerust met laadstations voor elektrische wagens.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar waar laat je best je elektrische auto op? Op kantoor of thuis? Wat is het voordeligst? Voor EDI is het antwoord heel simpel: focus op waar elektriciteit het goedkoopst is. Als het bedrijf een contract heeft met een voordelig tarief of als het zonnepanelen heeft, dan gebruik je best meestal deze plaats om de accu van je EV op te laden. Als het bedrijf echter geen zonnepanelen heeft, maar de werknemer er wel thuis heeft, dan zal hij daar bij voorkeur opladen. In ieder geval zal het bedrijf het aandeel van de elektriciteit dat door zijn werknemer wordt verbruikt betalen. De installatie van een laadpaal bij de werknemer thuis is zeker een pluspunt, maar absoluut geen verplichting.

borne3

Openbare laadpalen weinig gebruikt

Momenteel gebruikt men zeer weinig openbare laadpalen. Volgens EDI gebeurt 80% van het laden in het bedrijf of thuis. Dit komt omdat het traject dat de Belgische werknemers afleggen gemiddeld 50 km per dag bedraagt. Dat is te weinig om aan te sluiten op een openbare laadpaal waar de elektriciteit veel duurder is.

Toch zal dit niet blijven duren. Want niet alle werknemers die over een paar maanden of jaren een elektrische bedrijfswagen krijgen, zullen thuis kunnen opladen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor mensen die in steden wonen (waar wild laden verboden is) of in appartementen. Daar zullen publieke laadpalen dus hun belang hebben, maar ook op voorwaarde dat gebruikers hun manier van opladen van elektrische auto’s veranderen: ze moeten begrijpen dat ze enkel moeten opladen wanneer het echt nodig is en niet zodra er een terminal beschikbaar is. Dit is vaak nutteloos.

Elektriciteit betalen aan je baas?

Volgens SD Worx zou de werknemer die op zijn werkplek oplaadt in theorie voor deze elektriciteit moeten betalen aan zijn baas. De levering van elektriciteit is immers al inbegrepen in het voordeel van alle aard van bedrijfswagens en in principe moet de werknemer dus die elektriciteit terugbetalen aan zijn werkgever. Men kan echter wel een fiscale ruling aanvragen, met een vaste maandelijkse terugbetaling van de transportkosten.

borne2

Dat geldt ook voor werknemers die met een eigen elektrische auto naar het werk komen. Als de vennootschap haar laadpalen heeft afgetrokken, moeten deze in principe toegankelijk zijn voor het publiek. En wat betreft het betalen aan het bedrijf voor elektriciteit, het is aan de baas om te beslissen. Over het algemeen stellen werkgevers een tarief vast dat gekoppeld is aan de CREG, maar het staat hen ook vrij om een hogere of lagere prijs te bepalen.

In ieder geval zal de oplossing van gemakkelijk thuis opladen tijdens de nacht in de toekomst steeds minder worden aangeraden. Het capaciteitstarief voor elektriciteit is immers al van toepassing in Vlaanderen en zou in 2025 ook in Wallonië gelden. Met dit systeem zal elektriciteit ‘s nachts (wanneer groene zonne-energie het minst beschikbaar is) veel duurder worden. Goed om weten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.