Plan je reis
Voor je de weg op gaat, moet je je reis goed plannen in functie van de laadpalen die je nodig zult hebben. Begin 2021 waren er 8.482 publieke laadpunten in België. Er bestaan meerdere apps die aangeven waar je ze kunt vinden. Natuurlijk is er ook het navigatiesysteem van je wagen zelf, maar dat moet dan wel in real time informatie kunnen geven. En dat is niet altijd het geval. Gebruik dus liever hulpmiddelen zoals Chargemap op je smartphone.
Kies de juiste laadpaal
Langs autosnelwegen zijn de laadpunten vaak duur. De Ionity-laadpalen rekenen bijvoorbeeld een stevige prijs per kWh aan (0,9 euro), toch een grote uitgave. Je moet dus anticiperen en eventueel afwijken van de hoofdassen om op te laden. Let erop dat sommige laadpalen werken met een tarief per minuut. De auto loskoppelen zodra de batterij 80 procent geladen is (en het laden begint te vertragen) laat ook toe om te besparen. In België zijn er verschillende laadnetwerken actief: Allego, Dats 24, Fastned, Ionity, Lidl, Luminus, Tesla en Total. We wijzen ook nog op het Belgische wetsontwerp waardoor de prijs per kWh (of per minuut) binnenkort aangegeven moet worden op de laadpaal voor meer transparantie.
Advertentie – lees hieronder verder
Betaalwijzen
Het hoge aantal laadnetwerken betekent vaak ook een veelheid aan verschillende betaalmiddelen. Niets zo vervelend als met een lege batterij voor een laadpaal staan waarmee je niet kunt connecteren. De voorzichtige aanpak is dat je op zijn minst beschikt over twee verschillende kaarten of badges die toegang geven tot een groot laadnetwerk. Hierbij komt Gireve goed van pas. Dat netwerk zorgt ervoor dat diverse operatoren van elektrische laadpalen kunnen samenwerken. Kies een laadkaartbedrijf dat lid is van deze samenwerking zodat je toegang krijgt tot meer laadpalen in heel Europa.
Vermijd de spitsuren
Om te connecteren met een laadstation en zo weinig mogelijk tijd te verliezen, vermijd je beter de spitsuren en dan vooral de periode tussen 11 uur en 14.30 uur. Op dat moment komen de meeste eigenaars van een EV laden terwijl ze van hun middagpauze genieten. Hetzelfde ’s avonds: vermijd de tijdspanne van 17 uur tot 19 uur.
Lagere autonomie in de winter
De autonomie van elektrische auto’s daalt door de koude. Reken op 20 à 30 procent minder rijbereik door de comfortuitrusting (zoals de verwarming), maar ook door de koude die een directe impact heeft op de batterijcellen (zoals bij een telefoon). Een slim trucje is om de batterij een uur voor vertrek op te laden. De warmte opgewekt door het systeem beperkt dan de impact van de koude in eerste instantie. Zo kun je dus (een beetje) verder reizen.
Hoe moet je rijden?
Het spreekt voor zich dat je met de eenvoudige methodes voor ecologisch rijden de autonomie aanzienlijk kunt verlengen en kilowatts kunt uitsparen. De eerste regel is om ontspannen te vertrekken en een soepele rijstijl aan te nemen. Beperk ook je rijsnelheid. 120 km/u is goed, maar door 10 of 20 km/u trager te rijden verlies je wellicht geen tijd, want de vertraging wordt ruimschoots goedgemaakt door de kortere laadtijd. Heb je genoeg tijd, kies dan voor 100 km/u. Bij een hogere kruissnelheid wordt een EV namelijk minder zuinig.
Denk er ook aan gebruik te maken van de eco-modus, die het vermogen beperkt wanneer je het niet nodig hebt. Gelijkaardig: schakel accessoires die energie verbruiken en niet nuttig zijn uit, bijvoorbeeld de zetelverwarming en de klimaatregeling of verwarming die te hard staat. Laad ook je smartphone op voor vertrek om te vermijden dat je dit onderweg nog moet doen. Denk er tot slot aan om de bandendruk goed te controleren en de juiste banden te kiezen. Banden met een lage rolweerstand laten toe om het energieverbruik te verminderen. De rolweerstand van de banden kan zo’n 25 procent verschil uitmaken bij een volle batterij (of tank).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be