Kan de nieuwe, kleine Tesla de draak steken met een van de meest iconische sportieve wagens aller tijden, de BMW M3? Om dat te weten te komen, hebben de journalisten van Top Gear de twee wagens het tegen elkaar laten opnemen in vier oefeningen: een dragrace (0-400 m start-stop), 0-100-0 km/uur (acceleratie- en remtest), een circuitrit en ten slotte… een oefening die meer gericht is op fun en wendbaarheid: de drift.

Eeuwige winnaar in optrekken

Het is geen verrassing dat de Model 3 Performance met zijn enorme koppel (638 Nm tegenover de 550 Nm van de M3) en zijn vierwielaandrijving beter uit de eerste twee oefeningen komt op vlak van acceleratie. Maar het is interessant om op te merken dat de BMW minder tijd nodig heeft om tot stilstand te komen, dankzij zijn grote remmen en lagere gewicht (1.560 kg tegenover de Tesla met 1.850 kg).

Op het circuit zou de ervaring van BMW Motorsport naar boven moeten komen. En toch… de M3 wordt opnieuw verslagen met een verschil van 1,9 seconden. We zouden toch willen vragen om die oefening te herhalen op een langer stuk en met een professionele piloot… We begrijpen niet goed waarom de driftoefening erbij zit. De Model 3 wordt natuurlijk verslagen. Door de vierwielaandrijving is die oefening extra moeilijk.

Op en top sportauto?

Ja hoor, de Tesla Model 3 Performance is zonder twijfel een fantastische auto met een motorisatie en een wegligging waarop menig sportieveling jaloers zou zijn. Maar kunnen elektrische wagens echt supersportief worden? Zou er niet beter gefocust worden op de autonomie? Komt dit wel overeen met wat we verwachten van een elektrische auto? Het is maar een vraag natuurlijk. We weten daarentegen perfect waarom de M3 werd ontwikkeld…