De volgende verstrenging van de lage-emissiezones (LEZ) stond gepland voor 2025, maar minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) meldt dat de Vlaamse regering heeft beslist om die met één jaar uit te stellen. Hiermee wil de overheid de gezinnen een vorm van steun verlenen in deze moeilijke tijden van hoge inflatie en exploderende energieprijzen door hen niet op extra kosten te jagen met de aankoop van een nieuwe wagen als ze steden met een lage-emissiezone in willen of moeten. De timing van de geleidelijke verstrenging van de LEZ’s werd immers voor de corona- en energiecrisis opgesteld en houdt dus geen rekening met de gevolgen daarvan.
Overgang naar elektrisch rijden bevorderen
Concreet betekent dit dat nu vanaf 1 januari 2026 benzinewagens met Euronorm 2 en dieselwagens met Euronorm 5 verboden zijn in de LEZ’s van Antwerpen en Gent. Dit zijn benzinewagens geproduceerd tussen het bouwjaar 01/01/1997 en 31/12/2000, en dieselwagens die vóór 31/08/2015 werden gebouwd. Dat is dus goed nieuws voor wie met een oudere ‘vervuilende’ auto rijdt en daar nu nog zeker een jaar langer mee mag rijden zonder extra kosten als hij ermee in de stadscentra van Gent of Antwerpen wil.
Minder positief is dan weer dat hybride voertuigen, die tot hiertoe een vrijstelling kregen, voortaan op gelijke voet staan met voertuigen met een klassieke verbrandingsmotoren en ook deze regels moeten volgen. Het idee van de overheid is hiermee de overgang naar de elektrische wagens te versnellen. Op zich is dan geen enorm probleem, omdat de meeste hybride personenwagens vrij recent zijn en op benzine rijden. Zo voldoen benzinevoertuigen gebouwd na 1 januari 2005 aan de Euronorm 4 en mogen ze nog steeds de LEZ’s binnen.
Advertentie – lees hieronder verder
De Lijn moet nieuwe bussen kopen
Lastiger is de situatie voor de vervoersmaatschappij De Lijn, die nog gebruik maakt van veel bussen met een hybride dieselaandrijving die dus ook vervangen moeten worden omdat ze geen vrijstelling meer voor de LEZ krijgen. De Lijn moet voor deze vergroeningsoperatie dus een groot budget vrijmaken om nieuwe bussen met een 100% elektrische aandrijving te kopen.
Andere prioritaire voertuigen van de politie, de brandweer en de ambulancediensten behouden hun vrijstelling wel en kunnen ze dus nog een tijd in dienst blijven. Ook voor oldtimers blijft de bestaande regeling geldig: zij mogen tot 10 keer per jaar de LEZ binnen, na registratie en betaling.
In de LEZ van Brussel gelden andere regels die je hier vindt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be