In januari 2020 verraste Obrist Powertrain de wereld door de Tesla Model 3 van een hybride aandrijving te voorzien. Nu haalt het bedrijf dezelfde stunt opnieuw uit, maar dan met een hybride versie van de Model Y, de nieuwe compacte SUV van het Amerikaanse merk.
De ingreep was eigenlijk heel eenvoudig voor de ingenieurs, omdat Model 3 en Model Y dezelfde technische basis en dezelfde elementen delen. Deze Model Y ruilt zijn grote batterij in voor een kleiner exemplaar van 17,3 kWh, waardoor hij een elektrisch bereik van een goede 90 km heeft volgens het Oostenrijkse bedrijf.
Vooraan werd ook een kleine verbrandingsmotor in de koffer geïnstalleerd. Het gaat om een 999 cm3 tweecilinder die zeer stil en trillingvrij zou functioneren. Afwachten maar wat dat geeft in vergelijking met enkel een elektromotor.
De hybride variant van de Model Y is aanzienlijk minder efficiënt dan de originele 100% elektrische versie, aangezien de elektromotor tussen de achterwielen “slechts” 136 pk (100 kW) produceert. Obrist Powertrain kondigt een gemiddeld brandstofverbruik van 3,3 l/100 km aan.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat is het doel?
Men kan zich natuurlijk afvragen welk doel Obrist Powertrain hiermee nastreeft. Want een voorbeeldige auto op ecologisch vlak aanpassen om hem minder snel en efficiënt te maken, is natuurlijk onzin.
Waarschijnlijk is dit een slechte vraag, waarvoor wel een duidelijk antwoord bestaat: dit is een demonstratieauto van het Oostenrijkse bedrijf dat hem niet als zodanig verkoopt, maar wel de onderdelen afzonderlijk aanbiedt aan iedereen die ze wil gebruiken. Oh ja, we waren het bijna vergeten, Obrist Powertrain noemt deze wagen Model Y HyperHybrid. Een beetje overdreven, niet?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be