Wanneer is private leasing interessant?

De formule van leasing voor particulieren is niet nieuw, maar heeft moeite om door te breken in een landschap waar automobilisten nog steeds eigendom verkiezen boven gebruik van een auto. Maar wanneer is dit verhuurconcept interessant?

Gepubliceerd op 17 januari 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Wanneer is private leasing interessant?

Het concept van autoleasing voor particulieren bestaat al enkele jaren, maar de doorbraak ervan verloopt vrij traag. Het idee is vergelijkbaar met wat veel wordt toegepast voor bedrijven: het individu kan de auto van zijn keuze voor meerdere jaren huren, met het voordeel van een formule waarbij alles is inbegrepen, zelfs onderhoud en verbruiksartikelen zoals remblokken of banden, maar natuurlijk geen brandstof en boetes. Deze formule geeft dus gemoedsrust.

De functionele economie raakt steeds meer ingeburgerd, en dit in alle sectoren. Het komt inderdaad steeds vaker voor om apparatuur voor gebruik te huren in plaats van ze aan te schaffen. Dit is al het geval voor smartphones (die via abonnement gehuurd kunnen worden) of computers en tablets. Er is dus geen reden waarom dit niet het geval zou zijn voor auto’s. Toch staat volgens sectorfederatie Renta de autoleasing voor particulieren nog steeds in zijn kinderschoenen. Vandaag rijden slechts 18.000 mensen met dit type contract. Dat is minder dan 1% van het wagenpark. Het is niet veel, maar de groei is wel ingezet, zegt de federatie: tussen 2018 en 2022 steeg het aantal private leasecontracten met 50%.

Verwachte groei

Hoewel de evolutie traag verloopt, verwachten professionals in de sector de komende jaren een aanzienlijke groei. In een interview met Le Soir verwacht D’Ieteren zijn private leasecontracten te verdrievoudigen of verviervoudigen. Vooral het idee van het gebruik van een auto in plaats van het bezit van een auto wint terrein.

chuttersnap-gts_Eh4g1lk-unsplash

Advertentie – lees hieronder verder

Het voordeel van leasen voor particulieren is hetzelfde als voor bedrijven: totale kostenbeheersing en dus gemoedsrust die zeker is in de huidige context van hyperinflatie meegenomen is. Daarnaast moet ook worden opgemerkt dat de prijzen van nieuwe auto’s blijven stijgen, wat de toegang tot nieuwe auto’s steeds meer beperkt. Ook hier kan de private lease oplossing een antwoord bieden door de investeringen af te vlakken, omdat de bedrijven die deze auto’s verhuren vaak scherpere prijzen kunnen bieden.

De Spotify van de auto?

Leasen voor particulieren gaat dan ook steeds meer lijken op een vorm van Spotify toegepast op de auto. Men betaalt maandelijks voor een gebruik dat noodzakelijkerwijs onbeperkt is, zolang je maar binnen de voorwaarden van het contract blijft. Zoals voor bedrijfswagens, wordt een schatting van de jaarlijkse kilometerstand gemaakt en bij overschrijding komen er extra kosten bij. Het is natuurlijk altijd nodig om het leasecontract goed te lezen, omdat de inhoud van de formules soms sterk kan variëren. Maar het principe is simpel: hoe langer de huurperiode, hoe lager de kosten. De private lease formule werkt voor nieuwe auto’s, maar is ook mogelijk voor tweedehandsauto’s, omdat de markt momenteel op zoek is naar lagere prijzen.

Welke prijzen?

Le Soir smijt ook enkele cijfers op tafel: een private lease start rond de 250 euro per maand voor een stadsauto, inclusief banden, onderhoud, belastingen, verzekeringen, enz. Voor een kleine SUV loopt de rekening al snel op tot 400 euro per maand, terwijl voor een ruimer en elektrisch voertuig het bedrag eerder rond de 700 euro per maand uitkomt, wat natuurlijk niet binnen het bereik van alle budgetten ligt, aangezien de brandstof niet is inbegrepen.

Is deze oplossing uiteindelijk rendabel? Voor wie alles tot op de laatste cent berekent waarschijnlijk niet, want deze dienst heeft natuurlijk een prijs. Daarnaast hoef je je natuurlijk niets aan te trekken van pannes en de bijbehorende rekeningen. En het kunnen plannen van een vast budget in je uitgaven is uiteraard ook erg praktisch en geruststellend, vooral in de huidige moeilijke economische context. Vergeet echter de leasecontracten met een optie tot aankoop aan het einde van de termijn, omdat die logisch veel duurder zijn dan een klassieke aankoop.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Leasingsector vraagt dringend steun voor tweedehands EV’s: “Het is vijf voor twaalf”

Het aantal leasingwagens in ons land blijft groeien. Dat is positief, al hangen er donkere wolken in de lucht. Steeds meer bedrijfswagens zijn elektrisch, maar op het einde van het contract valt de restwaarde tegen en geraken ze moeilijk verkocht. Sectorfederatie Renta vraagt dringend steunmaatregelen om de verkoop van elektrische occasies aan particulieren te stimuleren.

11 november 2024 4 min Robin Van den Bogaert
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.