Wat zegt de wet?
De wet inzake de garantie op consumptiegoederen (die geldt als jij als particulier een wagen koopt bij een garagist) zegt dat jij de keuze hebt als er zich tijdens de garantietermijn een probleem voordoet. Meer bepaald kan je dan in principe kiezen om de herstelling dan wel de vervanging van de wagen te vragen.
Als de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, kan je zelfs een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract eisen. Die mogelijke keuzes komen dus wel pas in de tweede orde aan bod…
Geen misbruik
Advertentie – lees hieronder verder
Je keuze mag echter geen misbruik inhouden. Zo mag je bv. niet zomaar een nieuwe wagen vragen als de herstelling al bij al redelijk eenvoudig kan gebeuren. Het is echter niet altijd even duidelijk wanneer er sprake is van zo’n misbruik. Bij een discussie heeft de rechtbank daarover het laatste woord.
Als er herstelling na herstelling na herstelling nodig is en het probleem aan je wagen niet opgelost wordt heb je m.i. wel een aantal goede argumenten om te zeggen dat je vraag om een nieuwe auto te krijgen geen misbruik uitmaakt.
Hoe te werk gaan?
Vraag je na herhaalde herstellingen een nieuwe wagen dan is de kans groot dat je garagist niet zal ingaan op die vraag. Wil je dat afdwingen dan zal je allicht een procedure moeten starten voor de rechtbank. Weet dat de kosten van zo’n procedure mogelijks gedekt zijn in je rechtsbijstandsverzekering.
Wil je een onzekere procedure vermijden dan kan je het eventueel op een akkoordje trachten te gooien met je garagist waarbij die je bv. een gratis vervangwagen geeft, een gratis onderhoud van je wagen of iets dergelijks.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be