Een Brusselse Mazda-dealer biedt de MX-5 Geshi aan. Dat is een zeer beperkte reeks die alleen verkrijgbaar is met de 2.0-benzinemotor, die onlangs uit de catalogus verdween.
Nieuws Mazda MX-5 : Ontdek de laatste nieuwtjes
Hier vind je de laatste 52 artikelen gepubliceerd over het model MX-5 van Mazda. Ontdek het laatste nieuws, innovaties en trends rond het merk Mazda en zijn model MX-5. Mis niets van de up-to-date informatie over nieuwe modellen, technologieën en belangrijke evenementen.
35 jaar geleden stroomden de bezoekers naar de Mazda-stand om de MX-5 te ontdekken, een roadster die leuk was om in te rijden en een lust voor het oog, in de traditie van de vroegere Britse modellen.
De Japanse roadster krijgt een verleidelijker uiterlijk en technische updates om zijn weggedrag te verbeteren.
Liefhebbers van tuning met een van een 2-liter motor voorziene Mazda MX-5 ND op de oprit mogen zich in de handjes wrijven, want de Britten van BBR GTi leveren een pakket dat het vermogen van ‘s werelds populairste roadster opdrijft tot 253 pk.
Het Italiaanse bedrijf Gorgona Cars heeft de MX-5 Naked Monoposto gecreëerd, een zeer speciale versie van de Mazda MX-5 NA (de eerste generatie). Een pure plezierauto voor singles die alles behalve goedkoop is.
Wist je dat Mazda in het begin van de jaren ’90 een MX-5 NA met een door waterstof aangedreven rotatiemotor, ook wel wankelmotor genoemd, had ontwikkeld? Reis even mee in de tijd en krijg uitleg over een model waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord…
Sportwagens worden alsmaar krachtiger en sneller en het aanbod blijft relatief ruim. Toch lijkt het erop dat we het einde van een tijdperk naderen, of toch in Europa, want naast het toenemende aantal (traject)controles worden snelheidsbegrenzers verplicht in nieuwe auto’s. Hebben sportwagens dan nog een bestaansreden?
Akkoord, de benzineprijzen swingen de pan uit, maar dat wil niet zeggen dat je jezelf niet mag trakteren op een plezierritje als het weer meezit. Vandaar deze selectie van young- en oldtimercabrio’s die je voor minder dan 10.000 euro op de kop kan tikken.
Afgelopen maandag vond er een tragisch ongeval plaats op de beruchte Nürburgring in Duitsland. Daarbij vielen zeven gewonden en één dode.
Voor sommige tuners is trop niet te veel. Zij zijn van het type mensen dat een piepkleine, achterwielaangedreven sportwagen met een extreem krachtige motor uitrusten om er vervolgens mee te gaan dragracen. Maar wat als het dan plots misloopt?
Geen enkel merk lijkt te kunnen ontsnappen aan de elektrische revolutie. Zelfs Lotus niet, dat nog welgeteld één model op benzine zal uitbrengen om daarna (voorgoed?) over te schakelen op 100% elektrische aandrijvingen. Maar hoe zit het met Mazda? En met de MX-5?
Wist je dat de beste Engelse roadster Japans is? De MX-5, een mix van Britse filosofie en Japanse techniek, is sinds 1989 de bestverkochte cabriolet ter wereld.
Voor zijn Mazda MX-5 heeft youtuber Wesley Kagan een zogenaamde Freevalve-motor gebouwd, voorzien van de innovatieve technologie die door supersportwagenfabrikant Koeningsegg werd gepatenteerd.
De Mazda MX-5 is een volbloed sportwagen, ook al wordt hij weleens smalend maar dus zeer onterecht een “kappersauto” genoemd. Het is in zekere zin zelfs dankzij de MX-5 – Miata voor de vrienden – dat er vandaag BMW Z4’s en andere SLK’s in het straatbeeld te zien zijn. Voor deze duotest kregen we zowel een nieuwe MX-5 100th Anniversary als een dertig jaar oudere 1st Anniversary van een rasechte liefhebber in handen. Een gedroomde vergelijking.
Maak kennis met de Hurtan Grand Albaycin, een Spaanse roadster met een zeer barok uiterlijk die eigenlijk een veredelde (en extra dure) Mazda is.