VINCI, dat instaat voor de exploitatie van de autosnelwegen in Frankrijk, heeft zojuist de allereerste barometer gepubliceerd van het fenomeen ‘autosolisme’ of alleen in je auto reizen. De resultaten van dit onderzoek zijn vrij duidelijk: 8 op de 10 chauffeurs reizen alleen in hun dagelijkse woon-werkverkeer.
Het onderzoek werd uitgevoerd via de camera’s langs de autosnelwegroutes, bij zo’n 1,5 miljoen voertuigen in het najaar van 2021 in de buurt van grote steden. Uit analyse bleek dat 82,6% daarvan slechts één persoon vooraan vervoerde tussen 8 en 10 uur ‘s ochtends op weekdagen. Daarmee is duidelijk dat carpoolen nog een lange weg te gaan heeft.
75% vanaf 10u
Autosolisme manifesteert zich het duidelijkst rond 8 uur ’s morgens, wanneer we een zekere piek zien (89%). Het aandeel mensen dat alleen reist, neemt dan geleidelijk af tot 75% rond 10 uur ‘s ochtends.
Natuurlijk kan alleen rijden in de auto van stad of regio verschillen, zoals ook blijkt uit het onderzoek van Vinci. We zien bijvoorbeeld dat het percentage kan stijgen tot 93,1% in Nantes, maar 87,1% in Tours of 86,5% in Toulouse bedraagt.
Advertentie – lees hieronder verder
Verder worden sommige snelwegsecties meer aangedaan door carpoolers. Rond Nice en Aix-en-Provence lijkt tot 25% van sommige trajecten met meerdere personen te worden afgelegd. Wel is deze kwantitatieve studie niet kwalitatief, in die zin dat we niet weten of het echt carpoolen is of vervoer in een toeristische regio (reizen naar luchthavens, stations per chauffeur, enz.).
Het probleem is bovendien dat autosolisme vooral voorkomt wanneer de verkeersomstandigheden het ergst zijn, d.w.z. op piekmomenten, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor het wegwerken van files.
Meer carpoolen
Alleen rijden met de auto is misschien een gewoonte in Frankrijk en wellicht nog meer in België omdat de af te leggen afstanden op ons grondgebied kleiner (dus goedkoper) zijn, terwijl er ook een ander fenomeen is dat Frankrijk niet kent: bedrijfswagens. Die leiden er vaak toe dat chauffeurs carpoolen helemaal niet overwegen, omdat zij zelf geen reiskosten (of bijna geen) moet betalen.
Hoewel er hierover in België geen precieze cijfers zijn, wil de overheid ook het aandeel carpoolen verhogen, dat wordt beschouwd als een vorm van zachte of op zijn minst gedeelde mobiliteit die zowel de koolstofvoetafdruk als de luchtvervuiling vermindert. Er is echter nog veel werk aan de winkel om de automobilisten te overtuigen hun voertuigen te delen en dit ‘autosolisme’ te vermijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be