De Belgische wegcode dateert uit 1975 en is dus heel oud voor een instrument dat ons dagelijks leven regelt. Sindsdien is er nochtans veel veranderd in het autolandschap en de weginrichting. Zo worden rotondes nu algemeen verkozen boven verkeerslichten, vooral omdat ze het verkeer vlotter laten verlopen en bovendien goedkoper zijn in onderhoud (uitrusting en elektriciteit, verkeerslichtenregeling enzovoort).
Bepaalde regels in de huidige wegcode zijn echter helemaal niet duidelijk en over sommige situaties zegt de wegcode zelfs niets. Dit is bijvoorbeeld het geval bij rotondes, of meer specifiek rotondes met twee of meer rijstroken. Wie heeft er voorrang? Wie moet er in het midden rijden en wie aan de buitenkant? Die onduidelijkheid gaat veranderen met de komst van de nieuwe code van de openbare weg, die op 1 september 2026 van kracht wordt.
Wie mag wat?
Rotondes laten het verkeer vlotter doorstromen, maar veroorzaken ook heel wat ongevallen. Volgens verkeersinstituut VIAS gebeuren er jaarlijks meer dan 1.200 ongevallen op deze infrastructuur, en dan gaat het uiteraard alleen nog maar over de gerapporteerde ongevallen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is dus hoog tijd om enkele zaken te verduidelijken. Een specifiek artikel in de code van de openbare weg definieert het gedrag op rotondes met twee rijstroken. Bestuurders die de eerste uitrit van de rotonde nemen, zijn voortaan verplicht om op de rechter (buitenste) rijstrook te rijden. Andere bestuurders die bij een andere uitrit dan de eerste afslaan, mogen de middelste rijstrook gebruiken en zij mogen pas de buitenste rijstrook gebruiken als ze de eerste uitrit van de rotonde gepasseerd zijn. Kortom, je mag alleen op de middelste rijstrook rijden als je de eerste uitrit niet gebruikt.
Hoewel deze regel duidelijker is, vragen we ons af hoe weggebruikers hem zullen interpreteren en toepassen in de dagelijkse praktijk. Merk op dat niets aangeeft dat je niet meteen op de buitenste rijstrook mag rijden, zelfs als je niet de eerste uitrit neemt. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar het risico bestaat dat het belangrijkste principe van de rotonde, namelijk het verkeer vlot laten doorstromen, om zeep wordt geholpen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be