Mobiliteitsdienstverlener in plaats van autoverkoper: dat is de evolutie die alle autoconstructeurs over enkele jaren te wachten staat. Luca de Meo, CEO van de merken van de Renault Group, is zich daarvan zeker bewust: “We gaan van een autobedrijf dat met technologie werkt naar een technologiebedrijf dat met auto’s werkt.” Hiervoor werd zopas het nieuwe merk Mobilize opgericht. Concreet bestrijkt Mobilize verschillende mobiliteitssegmenten: natuurlijk autodelen voor het grote publiek en professionals, maar ook een reeks diensten rond het opladen van onze toekomstige elektrische auto’s.
Het duidelijk dat we de auto morgen anders gaan gebruiken: we blijven met auto’s rijden, maar we zullen niet langer noodzakelijk de eigenaars zijn, wat ook vanuit economisch oogpunt logisch lijkt, omdat een auto gemiddeld 80% van zijn bestaan op zijn parkeerplaats blijft staan. Het is duidelijk dat onze samenleving geleidelijk afglijdt van een economie van bezit naar een economie van gebruik of functionaliteit.
Nieuwe deelvoertuigen
Het merk Mobilize is niet alleen van plan om een vloot deelauto’s te leveren. De aanpak gaat veel verder dan dat. De ingenieurs van de groep zullen namelijk echt nieuwe auto’s voor deze doeleinden maken, modellen waarvan de kenmerken overeenstemmen met de behoeften en het gebruik van deze nieuwe gebruikers. In deze context heeft Mobilize al verschillende pistes verkend, namelijk via een denktank die in Frankrijk is opgezet met BlaBlaCar, Uber of RATP (Parijs openbaar vervoer), allemaal met de steun van een grote adviesgroep die gespecialiseerd is in nieuwe mobiliteit en de optimalisatie van openbare ruimtes, de Boston Consulting Group.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze visie heeft al geleid tot een voertuig: de EZ-1, die inmiddels is omgevormd tot Duo. Dit voertuig is in lijn met de Twizy die er eigenlijk te vroeg kwam. Het is dus ook een tweepersoons voertuig, maar dit keer gesloten voor een betere bescherming tegen het weer. De Duo kan gedeeld worden, zoals nu het geval is met elektrische scooters. En dit is niet zomaar een idee, want deze nieuwe vorm van mobiliteit wordt binnen 2 jaar verwacht. De Duo komt in twee versies – zoals de Twizy – met maximumsnelheden van 45 of 80 km/u. Daarnaast zal hij gebruik maken van verwijderbare en vervangbare batterijen voor een actieradius van 120 km.
Er wordt ook gedacht aan een bestelwagenversie (de Bento), die tot 1 m3 of 100 kg goederen zal kunnen vervoeren. Het is duidelijk dat de distributiesector ook zal evolueren om de verkeersdrukte in stadscentra te verlichten, zoals ook blijkt uit een ander project van Mobilize, de Hippo met een capaciteit van 3 m3 of 1 ton. In een tijd waarin de wereld verschuift naar online winkelen en daardoor het aantal vrachtwagens groeit, is dit waarschijnlijk een goede oplossing voor wat de distributiesector ‘de laatste kilometer’ noemt.
Tot slot wil Mobilize ook een oplossing bieden aan professionele chauffeurs (taxi’s, Uber, enz.) met een 100% elektrische limousine, die eigenlijk afkomstig is van de Chinese Jiangling Motors Group Co., Ltd (JMCG) waarmee Renault in 2018 een joint venture aanging. Dit is een tijdelijke oplossing, die echter snel beschikbaar is.
Ook diensten
Natuurlijk biedt Mobilize al een vloot van deelauto’s, die allemaal 100% elektrisch zijn (Renault Zoe en Dacia Spring), maar ook verschillende diensten die het opladen moeten vergemakkelijken. De Mobilize Smart Charge applicatie biedt bijvoorbeeld een optimalisatie van de laadkosten thuis en garandeert een vermindering van hun ecologische voetafdruk. Hiervoor houdt de applicatie rekening met de cijfers van elektriciteitsproductie en het verbruik in realtime en past de herlading aan op basis van de capaciteit van het elektriciteitsnet en de beschikbaarheid van hernieuwbare energie. Zodra het netwerk intelligent is geworden, is dit een manier om geld te besparen, of zelfs om betaald te worden als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt.
Een tweede leven voor batterijen
Ten slotte bevordert Mobilize ook het Advanced Battery Storage project, dat is gebaseerd op afgedankte autobatterijen. Het is een steeds populairder opslagmiddel en maakt het mogelijk om te bufferen met het elektriciteitsnet om pieken te voorkomen. Op termijn is Mobilize van plan om alleen al in Frankrijk en Duitsland een capaciteit van 70 MWh uit te bouwen. Dit type opslagpark zal in de toekomst alleen maar groeien met de toename van het aantal beschikbare elektrische auto’s en gebruikte accu’s.
Wat de batterijen betreft moeten we ook de samenwerking tussen Mobilize en het Duitse Betteries AMPS GmbH vermelden, die het mogelijk maakt om batterijen te recycleren tot kleine mobiele generatoren. Dit pack is bijzonder mobiel en kan indien nodig ook een kleine boot of een elektrische tuk-tuk aandrijven.
Het is duidelijk dat Mobilize meer is dan een merk. Het is een concept dat een reeks diensten samenbrengt die op intelligente wijze met elkaar verweven zijn en die elkaar aanvullen om mobiliteitsoplossingen aan te bieden die uiteindelijk heel coherent en echt op de toekomst afgestemd zijn. Bovendien is de meerwaarde van Mobilize de totale openheid voor elke nieuwe technologische oplossing die steekhoudt. Tot slot denken we dat de toekomst veel ontdekkingen en waarschijnlijk ook veel verrassingen zal bieden. Het is duidelijk dat een dergelijke aanpak de komende maanden en jaren wijdverspreid zal worden. De keuze zal dus steeds ruimer worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be